    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 12 Apr 2021 03:59:18 -0700 (PDT)
    <606c6bfb$0$23913$65785112@news.neostrada.pl>
    <606c9795$0$505$65785112@news.neostrada.pl>
    <607171a9$0$554$65785112@news.neostrada.pl>
    <8...@g...com>
    <60717fab$0$556$65785112@news.neostrada.pl>
    <2...@g...com>
    <607228ed$0$543$65785112@news.neostrada.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <6072be76$0$24051$65785112@news.neostrada.pl>
    <6072bfe5$0$515$65785112@news.neostrada.pl>
    <6072ca71$0$519$65785112@news.neostrada.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    Subject: Re: wycofanie się z zawartej ustnej umowy
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 11 kwietnia 2021 o 15:00:01 UTC+2 Budzik napisał(a):
    > Użytkownik Robert Tomasik r...@g...pl ...

    > Nie nic. Daje troche mniej.
    > Dawid tłumaczył co daje i jakie sa ograniczenia.
    > W zalinkowanych przeze mnie artykułach informacje sa podobne do tego co
    > podawał Dawid.

    No to mniej więcej wiemy, w czym się różnimy ;>
    Tym, co umowa przedwstępna "daje" w zależności od formy zawarcia - zwykłej pisemnej
    albo notarialnej.

    Może więc zacząć od pytania OP - ustnie przedwstępnej umowy sprzedaży nieruchomości
    zawrzeć się nie da (choć w sumie nie wiem, jaki przepis to precyzuje, że nie musi być
    ustnie, a przynajmniej forma zwykłą pisemna) - więc powiedzenie "to ja kupię to
    mieszkanie" nic nie znaczy - ani dla kupującego (że ma pokryć jakieś koszty, a tym
    bardziej, że musi kupić) ani dla sprzedającego (że musi sprzedać akurat temu, a nie
    może szukać innego kupca).
    Więc jak sprzedający poniósł jakieś koszty (tylko ciekawe w sumie, jakie? - za
    notariusza płaci zwykle kupujący, więc i on wybiera) to sam jest sobie winien - bo
    jak już coś załatwiać, a tym bardziej wydawać pieniądze, to zamiast na gębę, trzeba
    najpierw usiąść i umowę przedwstępną spisać.
    Tak że "przepraszam" jest kwestią kultury osobistej, a zwrot kosztów kwestią
    osobistej moralności.

    A teraz różnice formy zwykłej pisemnej i notarialnej - wychodząc od tego, po co w
    ogóle spisywać umowę przedwstępną.
    Wg mnie sens jest tylko. gdy:
    a) kupujemy na rynku pierwotnym mieszkanie, które nie jest jeszcze ukończone,
    b) na kupno mieszkania (czy to z rynku pierwotnego czy wtórnego) potrezbny jest
    kredyt.

    W przypadku a) sprawa jest jasno określona przepisami prawa.
    W przypadku b) można, ale nie trzeba, iść do notariusza - bankom chyba wciąż
    wystarcza zwykła forma pisemna.
    Ale zapewne do notariusza warto iść - bo jedyny dodatkowy koszt to czas i ew.
    dodatkowe wpisy/wykreślenia w KW (choć pewnie i tak obecnie sąd nie zdąży wpisać
    zanim zostanie zawarta umowa ostateczna) - przy sprzedaży nieruchomości z umową
    przedwstępną płaci się po połowie taksy na przedwstępną i końcową.
    W innych przypadkach - po co w ogóle robić przedwstępną, od razu trzeba zwierać
    końcową.

    Aha, w KW mojego garażu (i KW mieszkania) znalazłem taką perełkę "jednostronnie
    zobowiązująca przedwstępna umowa sprzedaży nieruchomości" - oczywiście notarialna.
    Więc można i tak.

    No i jeszcze ten ciekawy art. 158 KC.
    Czy "powinna" po prawniczemu znaczy "musi pod rygorem nieważności"? Bo po polsku to
    chyba nie...
    I ciekawe po co jest powiedziane explicite o przedwstępnej, skoro z innych przepisów
    wynika (choć w sumie nie wiem, z jakich), że zobowiązująca umowa przedwstępna musi
    być zawarta w tej samej formie szczególnej co umowa końcowa.
    Oczywiście jedno drugiemu nie przeczy - tylko po co ta redundancja (choć to pewnie
    ogólna wada prawa, może nie tylko polskiego - np. z obowiązkiem meldunkowym, nie dało
    się go tak po prostu znieść, bo kupa przepisów się do niego odnosi, więc na szybko
    dało się zrobić tylko depenalizację - ale z drugiej strony skoro odnosi się do tego
    kupa innych przepisów, a olanie obowiązku nie jest penalizowane - to pewnie ta kupa
    innych przepisów jest de facto martwa)?