  • Data: 2008-07-11 19:57:57
    Temat: Re: weksel in blanco - przedstawienie do wykupu
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    m...@g...com pisze:

    > Czyli co - hoduje odsetki?

    Nie hoduje. Odsetki należą się od momentu, kiedy dłużnik pozostaje w
    zwłoce. Jeśli weksel nie został przedstawiony do zapłaty, to dłużnik nie
    pozostaje w zwłoce - pod warunkiem że wierzytelność wynika stricte z
    weksla. Jednak tutaj zobowiązanie wynika z umowy kredytowej, jak sądzę,
    i to jest podstawa do żądania zapłaty i odsetek.

    > Wierzyciel sam zazadal od Dluznika zaplaty, natomiast nie chce
    > przedstawic/przeslac kopii weksla na prosbe Dluznika. Nie powinien
    > okazac weksla , skoro zazadal zaplaty? Przekopalem Liwiusz Twoje posty

    Co do zasady nie, ponieważ podstawą żądania jest inna umowa, którą
    weksel dopiero zabezpiecza.

    Gdyby źródłem zobowiązani był tylko weksel, to fakt - żądanie zapłaty
    polega na okazaniu oryginału weksla. Jednakże tutaj mamy jakąś umowę
    kredytową, i na podstawie samej tej umowy można żądać zapłaty. Oprócz
    tego jest weksel in blanco, który może być wykorzystany "w razie
    potrzeby", ale na razie wierzyciel go nie uruchamia.

    > od 2004 roku i sporo sytuacji tam jest objasnionych - w tym przypadku
    > moze chodzic o przedawnienie roszczenia z tytulu umowy kredytowej,
    > natomiast nie znalazlem sytuacji w ktorej Wierzyciel odmawia
    > przedstawienia weksla, mimo ze zazadal zaplaty. Nie bardzo rozumiem
    > sens tej sytuacji i motywy Wierzyciela. Jakie sa (zle) praktyki w
    > tym wzgledzie?

    Po prostu wierzyciel nie żąda zapłaty weksla, tylko żąda spłaty umowy
    kredytowej.

    Co ważne: weksel in blanco staje się zobowiązaniem w momencie jego
    wypełnienia. Wierzyciel ośmieszyłby się, gdyby żądał zapłaty na
    podstawie weksla in blanco, czyli nie wypełnionego w całości. Dokument
    taki nie jest wekslem, ponieważ nie posiada wszystkich cech weksla.

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz