  • Data: 2008-07-11 22:35:17
    Temat: Re: weksel in blanco - przedstawienie do wykupu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 11 Jul 2008, Liwiusz wrote:

    > Nie hoduje. Odsetki należą się od momentu, kiedy dłużnik pozostaje w zwłoce.

    Ekhm...
    Art.5 Prawa Wekslowego: "Odsetki biegnš od daty wystawienia wekslu,
    jeżeli nie wskazano innej daty".
    Jeśli deklaracja wekslowa pozwala na wypełnienie wekslu[1] z datą
    12.I.2002 i wstawienie daty płatności 24.VII.2024 to mamy ciekawy
    temat do dyskusji.

    > Jeśli weksel nie został przedstawiony do zapłaty, to dłużnik nie pozostaje
    > w zwłoce

    Ale ja nawet "default" w prawie wekslowym widzę jak wyżej - że liczy
    się od dnia wystawienia wekslu[1], nawet nie trzeba kombinować
    z zapisami w deklaracji!

    > zobowiązanie wynika z umowy kredytowej, jak sądzę, i to jest podstawa do
    > żądania zapłaty i odsetek.

    IMVHO - piszesz o tym, że sama kwota na wekslu obejmie *już* kwotę
    kredytu plus odsetki, tak?
    Zgoda. Tak może być.

    Ale mi wychodzi, że nieprawdą jest jakoby... znaczy że RÓWNIEŻ można
    "wymusić" odsetki na wekslu, wpisując odległe daty wystawienia
    i płatności!
    Coś stoi na przeszkodzie (oczywiście poza rozsądną deklaracją wekslową)?

    > Co ważne: weksel in blanco staje się zobowiązaniem w momencie jego
    > wypełnienia.

    No i udowodnij teraz że nie wypełnił go sześć lat temu...
    (zakładając, że miał choć ślad podstaw do tego wypełnienia oczywiście).

    [1] Tak dla przekory, skoro mamy trzymać się terminów prawnych, to
    zastosowałem "nadal obowiązującą" odmianę weksel/wekslu/wekslu a nie
    weksel/weksla/wekslu :D

    pzdr, Gotfryd