    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: weksel "in blanco"
    Date: Wed, 10 Sep 2008 22:06:47 +0200

    Robert Tomasik pisze:

    > Użytkownik "infras" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Polecam stronę w wekslach www.weksel.pl .
    >
    > Na pewno na miejscu Twojej żony taki blankiet in blanco opatrzył bym
    > klauzulą "nie na zlecenie". Taka klauzula w zasadzie nieźle zabezpiecza

    Tylko należy pamiętać, aby wpisać w weksel remitenta. Klauzula nie na
    zlecenie nic nie daje, jeśli w miejsce remitenta można wpisać dowolną osobę.

    > jej interesy i nic więcej nie jest w stanie zrobić. Jeśli by w
    > przyszłości firma wypełniła ten weksel niezgodnie z umową wekslową i
    > próbowała uzyskać tytuł wykonawczy, to:
    >
    > 1) składasz zawiadomienie o przestępstwie;

    Nie jest to takie oczywiste. Spory mogą wynikać ze słusznej podstawy,
    na przykład strony mogą mieć różne zdanie na wyliczenie szkody. Jednakże
    rozstrzyganie tych kwestii należy do sądu cywilnego, a nie karnego.
    Przestępstwo można zgłaszać w ewidentnych przypadkach oszustw.

    > 2) składasz protest wraz z wnioskiem o zawieszenie postępowania sądowego
    > do czasu zakończenia postępowania karnego.

    Po pierwsze: nakaz zapłaty z weksla jest tytułem zabezpieczenia już od
    momentu jego wydania
    Po drugie: nakaz zapłaty z weksla uprawnia do egzekucji po upływie
    terminu do zapłaty, nawet jeśli wniesiono zarzuty.
    Po trzecie: nie używaj słowa protest w ten sposób, ponieważ w prawie
    wekslowym oznacza ono coś zupełnie innego. Prawidłowym określeniem są
    zarzuty (do nakazu zapłaty).

    > 3) Po pomyślnym dla Ciebie zakończeniu procesu karnego wygranie procesu
    > cywilnego wydaje się już tylko formalnością.

    IMHO łatwiej będzie wygrać proces cywilny, niż skazać kogoś karnie.
    Według mnie algorytm jest odwrotny: najpierw wygraj sprawę cywilną, co
    daje *być może* podstawę do ukarania karnego. Ale nie jest to takie
    oczywiste. Wiele spraw cywilnych kończy się oddaleniem powództwa w
    części lub w całości, ale nie wynika z tego, że powód oszukiwał. Po
    prostu miał zbyt słabe dowody. Jakbyśmy chcieli karać każdego powoda,
    który przegrał sprawę cywilną (bo skoro przegrał, to oszukiwał,
    wprowadzał w błąd, chciał wyłudzić itp.), to z 30 000 braku miejsc w
    więzieniach od razu zrobiło by się 10 razy więcej ;)

    > Z takim wekslem wiążą się następujące niebezpieczeństwa:
    >
    > 1) Jego posiadacz może go wypełnić w czasie, gdy już żona zerwie z nim
    > kontakt i przykładowo się przeprowadzi. Sąd wyśle nakaz na fikcyjny
    > adres, i po powrocie nakaz się uprawomocni. potem jest cały kołowrót z
    > odkręcaniem tego. da się zrobić, ale jest zamieszanie.

    To nie jest niebezpieczeństwo wynikające z weksla jako takiego.
    Równie dobrze powód mógłby stwierdzić, że pożyczyłeś od niego na słowo
    jakąś kwotę pieniędzy, a w pozwie podać nieaktualny adres. Nawet jak sąd
    nie wyda nakazu zapłaty, to poprzez nieodbieranie listów, wyda wyrok
    zaoczny.

> [...]
    > już żona nie będzie posiadała deklaracji wekslowej, by móc udowodnić,
    > jaka była jej treść. Tu jest pewien problem, bo ten weksel można
    > wystawić na przedawnione roszczenie. Ważnym jest, by ta możliwość
    > została zabezpieczona w deklaracji wekslowej. Czyli powinien tam być
    > zakaz wystawienia weksla na przedawnioną należność albo z datą zapłaty
    > późniejszą, niż przedawnienie. Inaczej nieuczciwy wierzyciel zrobi tak,
    > ze po 10 latach nagle wypełni weksel z datą wystawienia sprzed
    > przedawnienia, ale z datą zapłaty aktualną.

    A najlepiej po skończeniu współpracy zażądać zwrotu weksla. Można to
    też opisać w deklaracji wekslowej (a poprawnie: w umowie wekslowej,
    skoro umowa ma wiązać obie strony).

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz