  • Data: 2010-05-17 20:26:41
    Temat: Re: uwowa wynajmu mieszkania - 4 pytania
    Od: Karol <K...@S...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2010-05-17 21:23, fred pisze:

    > 1) majemcami ma byc dwoosobowa rodzina (siostry). czy polecacie spisac
    > uwowe z jadna z nich czy z obydwoma? czy to ma jakies znaczenie?
    > dodam ze jedna z nich jest studentka a druga osoba pracujaca

    Wpisz obydwie - odpowiadać będą solidarnie za wszelkie należności, no i
    je zamelduj - oczywiście terminowo, dla nich to dodatkowy koszt (jedna
    osoba więcej do śmieci czy ryczałtu za wodę), a nie daj się zbyć, że
    "studentka to ciągle na wykładach"...
    Nie zameldujesz to obyś się nie przekonał co potrafi taki najemca
    wymyślić kiedy nie bardzo ma z czego płacić czynsz...

    > 2) majemca napiera na umowe czasowo nieograniczona, czy umowa na czas
    > nieokreslony w jakis sposob uwiazuje mi rece?
    > mieszkanie chce sobie sprzedac za jakies 3-5 lat.

    już pisałem...

    > 3) w jaki sposob zweryfikowalibyscie najemce podczas rozmowy
    > zapoznawczej i przedstawieniu dokumentow na stol?

    pisałem o notariuszu...

    > 4) ma co zwrocilibyscie jeszcze uwage przy podpisywaniu umowy?

    bardzo dokładne określenie co wynajmujesz, jaki jest stan pomieszczeń,
    wyposażenia, za co płaci najemca, do kiedy zobowiązuje się zawrzeć umowę
    z dostawcą prądu, gazu, stany liczników, sposób rozliczenia podzielników
    ciepła, jeżeli będzie nadpłata/niedopłata nawet po ich wyprowadzce
    jeszcze przed rachunkiem ze spółdzielni za zimę.
    Ustal prawo do ewentualnych przeróbek czy remontów pomieszczeń, prawo do
    użytkowania piwnicy, garażu czy ogródka i w jakim zakresie,
    klauzulę o braku Twej zgody na podnajem części lub całości mieszkania
    innym osobą czy chociażby wyprowadzkę innej osoby (np jej chłopaka)...
    Określcie dokładnie kaucję, jej wysokość, miejsce zdeponowania (np:
    lokata bankowa na Twoje nazwisko ale z prawem najemcy do odsetek) lub
    jako wielokrotność czynszu - do kiedy zostanie rozliczona i za co możesz
    sobie z niej potrącić. Określcie wysokość czynszu, termin i sposób (na
    konto czy do ręki za pokwitowaniem) płatności, ewentualnie odsetki
    ustawowe za zwłokę. Ewentualnie sposób jego podwyższenia (nie więcej
    aniżeli ustawa dopuszcza) etc...

    Przypadki można by mnożyć. Moja umowa najmu ma siedem stron, ale mimo,
    że została spisana przez notariusza to zarówno ja jak i najemca czynnie
    braliśmy udział w jej tworzeniu...
    Zapewniam, że warto poświęcić parę złotych lub kilka godzin na spisanie
    naprawdę porządnej umowy, a nie świstka na kolanie.

    Karol