  • Data: 2007-04-08 21:11:01
    Temat: Re: utrzymanie przez rodziców na studiach
    Od: Arek <o...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    s...@g...com napisał(a):
    > studiuję i pracuję, chciałbym podjąć drugi kierunek studiów jednakże
    > musiałbym zrezygnować z pracy, ojciec zazwyczaj dawał mi około 200zł
    > na studia, a teraz jak na złość przestał. Rodzi się tutaj pytanie czy
    > można to jakoś prawnie uregulować? Do spraw stypendialnych składam
    > oświadczenie za rok poprzedni, moje jak i rodziców, oni jednak nie
    > dają grosza na moje studia a ja przez ich dochody nie mam szans na
    > stypendium, umowa pomiędzy mną a nim to chyba zbyt mało,

    Zdecydowanie za mało.

    > czy istnieje
    > jakiś sposób aby uczelnia respektowała moje realne dochody, czyli tyle
    > ile udałoby mi się zarobić i ew. jakąś kwotę otrzymaną przez rodziców?
    > Kiedyś słyszałem o tym, że opiekun prawny musi mi mnie utrzymywać
    > jeżeli się uczę, więc może mogę złożyć sprawę w sądzie, jeżeli tak to
    > na jakiej podstawie?

    Tak, musi Cię utrzymywać. Do 24 lat jeżeli studiujesz a 25lat jeżeli
    jesteś na ostatnim roku studiów. I wg. mnie możesz złożyć pozew do sądu
    (chyba się rodzinny nazywa) sprawę o alimenty.
    Tyle, że ja bym się spodziewał, że sąd zasądzi jakieś alimenty ~500zł.
    A to z tym, że wysokość stypendium jest wyliczana jako różnica między
    ustawowo ustaloną kwotą (~560zł) a kwotą netto/osobę/m-c da Ci jakieś
    60zł stypendium. Nie wiem czy się zwrócą koszty sądowe.

    > W takim przypadku jeżeli z ojcem doszłoby do
    > ugody miałbym sądowe potwierdzenie dostępnych środków na życia a do
    > tego chyba uczelnia nie mogłaby się czepić. Możecie coś konkretnego
    > poradzić?

    Nie wiem, czy są możliwości ugody przed takim sądem, ale jak są to sąd
    raczej nie pozwoli na to by w ugodzie wysokość alimentów była rzedu
    100-200zł.

    Pomyśl może o stypendium naukowym a nie o drugim kierunku studiów.

    A.

    --
    http://forum.esperanto.org.pl - Kial vi ne parolas en tio cxi lingvo?