    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: umowa o zakazie konkurencji
    Date: Sun, 21 Dec 2003 17:19:38 +0100

    Użytkownik "Lesio5" <I...@w...pI> napisał w wiadomości
    news:bs3d9p$oav$2@news.onet.pl...

    > Za to ja i KP jestesmy przekonani, ze tak nIE można.

    Domyślam się, że opierasz się na treści art. 101(1) § 1 kp: "W zakresie
    określonym w ODRĘBNEJ UMOWIE, pracownik nie może prowadzić działalności
    konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy w ramach stosunku
    pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką
    działalność (zakaz konkurencji)." Jeśli tak, to ja się kiedyś nad tym
    zastanawiałem i nie jestem pewien, czy masz rację.

    Załóżmy sytuację, że ja mam zamiar Ci sprzedać samochód, ty zaś masz
    zamiar wynająć mi mieszkanie. Obydwie transakcje nie mają ze sobą nic
    wspólnego (poza stronami), a zatem stanowią bez wątpienia odrębne umowy.
    Ale czy jeśli wykażemy się samozaparciem i spiszemy jedną umowę opiewającą
    obydwie te operacje, to takie zapisy będą nieważne? Moim zdaniem nie.
    Oczywiście w praktyce raczej żako się tak postępuje, tym nie mniej w
    niektórych wypadkach może to być wygodne. I jestem w stanie przedstawić
    wiele przypadków, gdy w jednej umowie umieszcza się unormowania dotyczące
    poniekąd wielu różnych umów. I jakoś nikt nie twierdzi, że takie umowy są
    nieważne.

    Tak więc nie widzę osobiście przeciwwskazań, by w ramach dopuszczalnego w
    prawie cywilnym tworzenia umów w jednym dokumencie zawrzeć dwie umowy:
    umowę o pracę i umowę o zakazie konkurencji. Chyba, że opierasz swoje
    twierdzenia na innym fragmencie kodeksu pracy.