    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: umowa o dzieło na zwolnieniu lek.?
    Date: Thu, 29 Jul 2010 07:34:12 +0200

    Jotte pisze:
    > W wiadomości news:i2qa21$hbu$1@news.onet.pl Liwiusz

    > Tu jest mowa o pracowniku, nie wykonawcy umowy cywilno-prawnej.
    > Dziełoczyńca nie jest pracownikiem.

    Ale mając umowę o pracę jest pracownikiem, i wówczas nie może
    wykonwać żadnej pracy. Umowa o dzieło też praca.

    > Poza tym wyrok w konkretnej sprawie nie jest w Polsce źródłem prawa, a
    > instytucja precedensu u nas nie istnieje.

    Napisz glosę krytyczną, to wówczas podyskutujemy.

    ok;sn;izba;pracy;ubezp
    > czen;spolecznych;i;spraw;publicznych,ia,ii,uk,223,06
    ,8335,orzeczenie.html
    > Tu też o pracowniku.

    Oczywiście, przecież mówimy o pracowniku, który jest na zwolnieniu, i
    na tym zwolnieniu nie może wykonywać "każdej aktywności ludzkiej
    zmierzającej do osiągnięcia zarobku".

    > Ale artykuł 3 ustawy, na którą się powołujesz wyraźnie mówi o
    > zatrudnieniu lub innej dziłalności rodzącej obowiązek lub możliwość
    > powstania ubezpieczenia. To jest możliwe tylko wówczas, gdy umowa o
    > dzieło jest zawierana z aktualnym pracodawcą.

    Nie dyskutujemy na temat czy dzieło trzeba ozusować, tylko czy można
    być na chorobowym na umowie o pracę i wykonywać dzieło.

    Przedstawione orzeczenia, i nie tylko one, sugerują że nie. Ale
    oczywiście w Polsce nie ma precedensu. Pomimo dziesiątków wyroków,
    zainteresowany czytelnik wątku może również oprzeć się na autorytecie
    Jotte'go.

    > Informacje czerpię poza prawodawstwem m.in. stąd:
    > http://www.idn.org.pl/sonnszz/umowy_zlecenia.htm
    > http://www.prawo.egospodarka.pl/3782,Umowa-o-dzielo,
    1,34,3.html
    > (patrz na koniec)

    Na koniec?

    "Jeżeli jednak zawarliśmy umowę o dzieło z pracodawcą z którym
    pozostajemy w stosunku pracy lub jeżeli w ramach tej umowy (umowy o
    dzieło) wykonujemy pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostajemy w
    stosunku pracy, to w świetle ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych,
    uważani będziemy za pracownika i powstanie konieczność opłacenia składek
    od łącznego przychodu z umowy o pracę i od przychodów z umowy o dzieło. "

    Ja się z tym zgadzam, tyle że... nie o tym dyskutujemy.

    --
    Liwiusz