  • Data: 2002-09-17 09:17:46
    Temat: Re: umowa notarialna na zakup nieruchomosci
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Karol <a...@a...poczta.onet.pl> napisał(a):

    > Użytkownik "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > po
    >
    > No popatrz.
    > A ja do tej pory zylem w przeswiadczeniu, ze w przypadku nieruchomosci
    > przeniesienie wlasnosci nastepuje w momencie podpisania aktu notarialnego i
    > nie moze byc zadnych warunkow ograniczajacych.
    > Czy mam zmienic prawnikow?

    Mam pytanie: czy Ty sądzisz, że w prawie polskim istnieje jeden wzór ogólnie
    obowiązującego aktu notarialnego?? To jakie wywołuje skutki akt notarialny
    zależy w dużej mierze od jego treści i od przepisów ustawy.

    Podejrzewam, że Twoi prawnicy nie wyjaśnili Ci czym się różni umowa
    przenosząca własność od umowy zobowiązującej do przeniesienia własności.
    Umowa sprzedaży co do zasady przenosi własność RZECZY OZNACZONEJ CO DO
    TOŻSAMOŚCI, czyli np. nieruchomości (jest to umowa o podwójnym skutku:
    zobowiązująco-rozporządzającym), chyba że
    a) przepis ustawy - np. ustawowe prawo pierwokupu przysługujące gminie lub
    Skarbowi Państwa na mocy ustawy o gospodarce nieruchomościami
    b) wola stron - np. zawarcie umowy wwarunkowej lub terminowej
    stanowi inaczej (tylko skutek zobowiązujący).

    W obu wypadkach zawarcie umowy sprzedaży (także: darowizny, zamiany itp.) ma
    tylko skutek zobowiązujący. Konieczne jest aby po ziszczeniu się warunku lub
    nadejściu terminu przenieść własność bezwarunkowo (skutek rozporządzający).

    Konstrukcja rozbicia umowy sprzedaży na dwie zabezpiecza interesy stron, gdyż
    a) sprzedający ma własność nieruchomości do czasu np. zapłaty ceny
    b) kupujący, jeżeli jest wzmianka o jego prawie w księdze wieczystej będzie
    miał roszczenie windykacyjne nawet gdyby sprzedający sprzedał nieruchomość
    innemu.; jeśli wzmianki nie ma, to i tak musiałby liczyć na wyjątkową
    nierzetelność sprzedającego, który w ciągu tego czasu by komuś innemu
    sprzedał nieruchomość - jeśli nieruchomość jest nadal w majątku
    sprzedającego , a sprzedający nie chce przenieść własnośći, to kupujący idzie
    do sądu, aby sąd wydał wyrok zastępujący oświadczenie woli sprzedającego.

    Podobne skutki ma umowa przedwstępna spozrądzona w formie aktu notarialnego.

    Dopytaj się swoich prawników albo ich zmień.

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl