    From: "Jakub Gębczak" <jakub@[delete.it]futurenova.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: uczucia religijne
    Date: Sat, 6 Nov 2004 18:43:19 +0100

    > proba zdefiniowania tego skazana jest na niepowodzenie z gory, i jesli
    > chodzi o mnie prowadzi do naduzyc i absurdow, pamietasz glosna swego
    > czasu akcje zasloniecia majtkami wystajacego tylko jakiegos pomnika przy
    > kosciele zorganizowana przez ruch Nie? z tego co pamietam 'sprawcy'
    > zostali skazani - paranoja totalna

    Jednak chyba sad wie lepiej, bo z owego prawa korzystal nieraz i juz
    skazywal osoby.

    Oto ciekawy przypadek:

    "Pasja Doroty N.
    "Kto obraża uczucia religijne innych osób, znieważając publicznie przedmiot
    czci religijnej lub miejsce przeznaczone do publicznego wykonywania obrzędów
    religijnych, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
    wolności do lat dwóch" - głosi artykuł 196 kodeksu karnego. Z tego właśnie
    paragrafu sąd w Gdańsku skazał artystkę Dorotę Nieznalską na sześć miesięcy
    ograniczenia wolności. Przestępstwo polegało na wystawieniu w galerii pracy
    "Pasja", która przedstawiała męskie genitalia wkomponowane w równoramienny
    krzyż. Ze statystyk Komendy Głównej Policji wynika, że podobne przestępstwo
    popełniły w ubiegłym roku 44 osoby. Przed autorką "Pasji" na ławie
    oskarżonych z tego samego powodu chciano na przykład posadzić redaktora
    naczelnego tygodnika "Wprost" - za okładkę przedstawiającą Matkę Boską w
    masce przeciwgazowej. Podobną reakcję wywołała okładka "Machiny" - z gejami,
    z których jeden miał na szyi krzyżyk. Zawiadomienie o przestępstwie złożono
    także przeciwko dystrybutorom filmów "Ksiądz" oraz "Dogma"."

    Zrodlo : WPROST

    Fragment uzasadnienia wyroku z tego procesu:
    "Artykuł 196 K.K. penalizuje obrażanie uczuć religijnych innych osób poprzez
    znieważenie publiczne przedmiotu kultu. Niewątpliwym jest iż krzyż, także
    ten krzyż użyty w instalacji "Pasja" [podkr. moje], jest przedmiotem kultu
    religijnego."

    Czyli krzyz podchodzi pod symbol religijny. A niby to taki niepozorny
    symbol. Chyba wiec absurdem byloby nie uznac Chrystusa za postac
    charakterystyczna dla religii, skoro krzyz yznano za symbol
    chrakterystyczny.

    Dalej, kolejny ciekawy fragment wypowiedzi sadu odnosnie krzyza:
    "nie ulega wątpliwości iż w warunkach polskich, w Polskim kręgu
    cywilizacyjnym, krzyż kojarzy się jednoznacznie jako związany z męczeńską
    śmiercią Chrystusa"

    Jesli krzyz jest tak jasno rozpoznawany to co powiesz o Chrystusie, ktorego
    znajdziemy na jednym z pierwszych obrazow tam zamieszczonych?

    Podobnie zlikwidowano wystawe "Irreligia" :
    http://www.phalanx.pl/index.php?id=23&backPID=9&begi
    n_at=310&tt_news=84

    Takze nawet Ojciec Sw. jest uwazany za osobe zwiazana z religia (zeby nie
    powiedziec symbol religijny) i sad jego obraze rowniez karze:

    "25 listopada 1997 r. w dzienniku "Trybuna" ukazal sie artykul pt. "Joannes
    Paulus dixit", w ktorym autor, manifestujac powszechna w srodowisku
    postkomunistycznym niechec do Kosciola katolickiego, uzyl wobec Ojca
    Swietego Jana Pawla II obelzywych sformulowan, m.in. odmawiajac mu
    przynaleznosci do Narodu Polskiego oraz zarzucajac prostactwo i
    kompromitowanie Polakow oraz Kosciola. W wyniku blisko piecioletniego
    procesu cywilnego, wytoczonego "Trybunie" przez ks. Zdzislawa Peszkowskiego,
    27 maja br. sad uznal, ze zaskarzony tekst godzi w uczucia religijne i
    nakazal redaktorowi naczelnemu "Trybuny" oraz jej wydawcy m.in. publiczne
    przeprosiny oraz wplacenie 20 tys. zl na cele charytatywne."

    Podobnie sąd interweniuje w innych przypadkach:
    http://www.iyp.org/polish/history/antypolonizmy/jedw
    abne_805.html

    Mimo kontrowersyjnosci owego przepisu, faktem jest ze on istnieje i jest
    stosowany w praktyce.
    Wobec tego autor owych obrazow popelnil przestepstwo.

    W kwestii prawa sąd jest wiekszym autorytetem niz Ty i skoro korzysta z
    owego przepisu, oznacza to ze przepis owy jest jednak mozliwy do uzycia w
    podobnych sprawach. Dlatego tez zamieszczanie owych obrazow na stronie
    rowniez jest przestepstwem. Poki prawo jest jakie jest, takiego typu czyny
    sa jego naruszeniem.

    --
    Jakub Gębczak