eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawotak trochę z przymróżeniem oka - podział administracyjny kraju › Re: tak trochę z przymróżeniem oka - podział administracyjny kraju
  • Data: 2007-10-19 21:09:43
    Temat: Re: tak trochę z przymróżeniem oka - podział administracyjny kraju
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Any User" <u...@a...pl> napisał w wiadomości
    news:ffa0m6$2a7$1@opal.icpnet.pl...

    > Są przynajmniej dwa udokumentowane przypadki, gdzie po dwóch mężczyzn z
    > różnych miejsc Polski mieli takie same PESEL. Przy czym na własne oczy
    > nie widziałem, ale ponoć nawet urzędy Skarbowy i Stanu Cywilnego coś w
    > tym temacie robiły (przynajmniej tak było mówione u Weissa w radiu).

    Błędów systemu wykluczyć nie można. Ale podejrzewam, że i w wypadku NIP
    istnieje jakieś - choćby znikome - prawdopodobieństwo, że na skutek
    jakiegoś błędu jednakowy numer będą miały dwa podmioty. W tej sytuacji
    argument, jakoby wprowadzenie NIP-u było wynikiem niejednoznaczności PESEL
    jest w mojej ocenie chybiony. No przecież jeden i drugi numer jest
    nakładany w podobny sposób od strony technicznej. Prawdopodobieństwo,
    powtórzenia się NIP-u nie biedzie zatem rażąco mniejsze, od numeru PESEL.
    Gdyby taki cel ustawodawcy przyświecał, to o wiele prościej było kasę
    zainwestowaną w NIP zainwestować w udoskonalenie numeru PESEL.

    Do czasu prowadzenia nowych dowodów osobistych drukowanych centralnie
    poprzez wydruk danych z PESEL, dowody wypełniano ręcznie w Urzędach Gmin i
    innych równorzędnych. Szansa, że po prostu ktoś się przy przepisywaniu
    pomylił była spora. Sam osobiście swój pierwszy dowód osobisty odbierałem
    dwa razy, bo w pierwszym była pomyłka w nazwisku. Sądzę, że dublowanie się
    numerów było raczej wynikiem błędu człowieka, niż systemu.