    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: slowacka spolka zoo
    Date: Fri, 3 Aug 2007 01:11:45 +0200

    On Thu, 2 Aug 2007, Lienka wrote:

    > 3. Z 2. pytaniem wiaze sie trzecie, bo chodzi o forme zatrudnienia.
    > To raczej nieregularna praca - kiedy klient zadzwoni ze potrzebuje
    > kontrole, wtedy ludzie pracuja.
    > Na Slowacji to jest rozwiazane tak, ze ludzie, ktorzy dla nas pracuja
    > jako kontrolerzy, zakladaja sobie dzialalnosc. Czesc ludzi pracuje na
    > umowe.
    > Jaka polska forma zatrudnienia pasuje najlepiej do tej sytuacji?

    Zastrzegam, że słowo "zatrudnienia" to nie pasuje.
    IMHO - odpowiedź będzie brzmiała: "taka sama".
    To NIE WYKLUCZA zawierania umów osobistych.
    Nie wyklucza zawierania umów "na określoną pracę".
    Ale w konkretnym, opisanym przypadku, IMVHO ma jeden i podstawowy
    plus: taki samodzielny podmiot gospodarczy ma w miarę jasno
    i prosto uregulowane postępowania z *zagranicznym* podmiotem
    gospodarczym, pisząc po polsku - nie ma wątpliwości, że może
    zacząć współpracować *już* ze *słowacką* firmą (a nie czekać
    aż 'oddział się stworzy').

    Zakładam że te osoby "nie pracują pod kierownictwem, w określonym
    czasie i miejscu" - formalnie polskie prawo wymusza uznanie
    umów podpadających pod takie warunki za umowę o pracę.
    To, że bywa łamane to oddzielna sprawa, ale sam bym się w coś
    podobnego nie pchał: w razie sporu z którymś wykonawcą przyjdzie
    PIP i wyrówna.

    > (zaznaczam, ze w jednym miesiacu moze miec czlowiek odpracowanych 20
    > godzin, a w nastepnym 200...wszystko zalezy od kontraktow z klientem)

    Nie podejmuję się oceniać szczegółów, *być może* pasowało by to
    do umowy agencyjnej. Ale agent to też przedsiębiorca (prowadzący
    własną firmę).

> [...]
    > Ja dostalam pelnomocnictwo do wszelkich spraw zwiazanych z oddzialem w
    > Polsce. Szef pierwotnie chcial to rozwiazac tak, ze finanse PL
    > oddzialu beda oddzielone od SK spolki i ze bede dostawala pewien
    > procent z zarobionych pieniedzy PL oddzialu - dla motywacji, itp...
    > Ale prawnik na Slowacji mu wyjasnil, iz oddzial spolki to znaczy, ze
    > macierzysta spolka odpowiada swoim majatkiem a majatek oddzialu nie
    > moze byc wyodrebniony - jest czescia calego majatku firmy.
    > Istnieje jakis sposob, by mogl sie ze mna Szef rozliczac takim

    Nie wiem, ale *wydaje mi się* że większe firmy robią to tak,
    że w Polsce powołują do życia nie "oddział", a *samodzielną
    firmę* w formie spzoo lub S.A., same będąc "tylko" udziałowcami
    o 100% kapitału założycielskiego.

    > Przepraszam, jezeli od pytan "wieje stupidnoscia". Pewnie wielu
    > pomysli: zalozyli se spolke a nie maja pojecia o prawie, przepisach
    > i kodexach...

    ...chcą zarobić, a sami wyciągają za darmo :>
    (a co, nieprawda? ;))

    pzdr, Gotfryd