    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: selekcje do klubów
    Date: Wed, 2 Apr 2008 16:46:39 +0200
    <r...@n...lechistan.com>
    <s...@m...pkpik.pl>
    <9...@n...lechistan.com>
    <0...@e...googlegroups.com>
    <8...@n...lechistan.com>
    <e...@t...googlegroups.com>
    <r...@n...lechistan.com> <fsvgab$pme$2@news.onet.pl>
    <3...@n...lechistan.com>
    <s...@m...pkpik.pl>
    <fsvtdt$46h$11@news.onet.pl>
    <s...@m...pkpik.pl> <fsvulv$b22$6@news.onet.pl>
    <s...@m...pkpik.pl> <fsvvlp$fj5$1@news.onet.pl>
    <s...@m...pkpik.pl> <ft00lf$iu0$1@news.onet.pl>
    <s...@m...pkpik.pl> <ft01j9$lfp$4@news.onet.pl>
    <s...@m...pkpik.pl>

    On Wed, 2 Apr 2008, Jacek Krzyzanowski wrote:

    > ROTFL:DDD A moze pilotem mysliwskim?
    > Sprzataczka tez jest sprzedawca, bo dziala z woli sprzedawcy?
    > Wez juz przestan bredzic...

    A Ty weź i kiedyś przeczytaj sobie jakaś fakturę.
    I poczytaj treść pola zatytułowanego "sprzedawca".
    Najczęściej nim jest firma, która dokonuje sprzedaży, a potocznie
    nazywany "sprzedawcą" jest jedynie pracownikiem upoważnionym
    do prowadzenia sprzedaży, podobnie jak takim przedstawicielem
    sprzedawcy jest selekcjoner.
    Sprzedawcą jest firma - osoba prawna lub właściciel przedsiębiorstwa
    (ew. wspólnik S.C.), ktora ponosi odpowiedzialność prawną za
    dokonywane transakcje. "Sprzedawca" (pracownik) co najwyżej
    odpowiada za spowodowane przez siebie szkody, wykroczenia
    i przestępstwa (przy czym za szkody nieumyślne jest to
    odpowiedzialność limitowana przez kodeks pracy), zaś sprzedawca
    (ten *w czyim imieniu* prowadzona jest sprzedaż) odpowiada za
    całokształt.

    Tu mamy zupełnie osobą sprawę merytoryczną - dotyczącą
    pytania "o kim mowa" w rozumieniu konkretnego przepisu.

    Sprawdź sobie, że np. w przytaczanym tutaj KW ustawodawca
    nie odwołuje się do sprzedawcy (osoby której towary są
    sprzedawane) tylko wprost odwołuje się do osoby która "zajmuje
    się sprzedażą", czyli tego, kogo Ty określasz (IMO zbędnie,
    acz potocznie tak sie robi) mianem "sprzedawcy"!

    Tyle, że to NIE JEST sprzedawca, w rozumieniu transakcji
    sprzedaży (opisanej w prawie).

    Inaczej mówiąc, o ile IMO prawidłowo interpretujesz podpadanie
    "wprost" pod okolice 135.KW wskazując, iz mowa o osobach "zajmujących
    się sprzedażą", to zupełnie bez sensu wdajesz się w spór, w którym
    nie można przyznać Ci racji. "Wprost" zastrzegam, bo IMO pozostaje
    rozważenie "nie wprost" (na końcu).

    Pracownik, potocznie zwany "sprzedawcą", nie sprzedaje SWOJEGO
    towaru (wtedy byłby sprzedawcą w rozumieniu prawnym, za to większość
    firm wywaliłaby go migiem z roboty za nieuczciwą konkurencję :>)

    Natomiast osobna sprawa, to pytanie, czy można obejść okolice
    art. 135 KW w ten sposób, że sprzedaż jest uniemożliwiana
    przez osobę NIE zajmującą się sprzedażą, a wskazaną przez
    sprzedawcę (realizującą polecenia sprzedawcy, mam na myśli
    sprzedawcę a nie "osobę zajmującą się sprzedażą").
    IMHO - nie powinno się dać. Owa osoba trzecia będzie przecież
    popełniać czyn pomocnictwa, umożliwiając osobie "zajmującej
    się sprzedażą" niesprzedanie towaru, mimo istnienia
    cech "publicznej sprzedaży".
    Jeśli więc właściciel (sprzedawca) zarządza, aby ochraniarz blokował
    *niektóre* transakcje, mimo że z zasady są one "publicznie
    dostępne", to wymogi:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-wykroczen-1
    _2_146.html
    +++
    Art. 12
    Odpowiada za podżeganie, kto chcšc, aby inna osoba dokonała czynu
    zabronionego, nakłania jš do tego.
    Art. 13
    Odpowiada za pomocnictwo, kto w zamiarze, aby inna osoba dokonała czynu
    zabronionego, swoim zachowaniem ułatwia jego popełnienie, w szczególnoœci
    dostarczajšc narzędzie, œrodek przewozu, udzielajšc rady lub informacji;
    odpowiada za pomocnictwo także ten, kto wbrew prawnemu, szczególnemu
    obowišzkowi niedopuszczenia do popełnienia czynu zabronionego swoim
    zaniechaniem ułatwia innej osobie jego popełnienie.
    ---

    ...mamy przypasowane IMO modelowo. Tylko kolejność trzeba zmienić.
    Skoro pomocnictwo (ochroniarz) będzie wykroczeniem, to i nakłanianie
    (właściciel) będzie.
    I wcale nie trzeba, aby osoba dokonująca sprzedaży faktycznie odmówiła
    komuś tejże, bo wystarczy "w zamiarze aby dokonała wykroczenia odmowy
    sprzedaży".
    Coś nie pasuje? ;)

    pzdr, Gotfryd