  • 1. Data: 2006-04-21 20:11:15
    Temat: Re: rodzaj umowy o pracę a prawo do renty
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    Umowa zlecenie zawarta z osobą powyżej 26 lat lub z każdą osobą bez
    względu na wiek, jeżeli jest dla tej osoby jedynym przychodem z pracy
    podlega _obowiązkowo_ ubezpieczeniom społecznym, czyli emerytalnym i
    rentowym.
    Okres wykonywania umowy zlecenie w takiej sytuacji jest okresem
    składkowym i do uprawnień emerytalno-rentowych jest traktowany na
    równi z umową o pracę. Również do nabycia prawa do zasiłku dla
    bezrobotnych - pod warunkiem, że przychód brutto w poszczególnych
    miesiącach był co najmniej równy minimalnemu wynagrodzeniu z tytułu
    umowy o pracę (aktualnie 899,10 zł).
    Jeżeli jednak jesteś uczniem lub studentem do 26 lat, to umowa
    zlecenie nie będzie podlegać _żadnym_ ubezpieczeniom ZUS i dla
    uprawnień emerytalno-rentowych jest "czasem straconym".

    wa

  • 2. Data: 2006-04-21 20:44:34
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    wektor wrote:
> [...]
    > bezrobotnych - pod warunkiem, że przychód brutto w poszczególnych
    > miesiącach był co najmniej równy minimalnemu wynagrodzeniu z tytułu

    Możliwe, że masz rację.
    Spotkałem się też z taką interpretacją, że i owszem do wyskości renty,
    czy emerytury jak najbardziej liczą się jako okresy składkowe, bo
    składki były płacone, ale nie policzą się do ilości przepracowanych lat.

    Czyli okresów składkowych będzie miał 4 lata, do renty policzą mu 2.
    Jak przepracuje następne dwa, to dostanie rentę jakby pracował 6 :).

    W każdym razie proponuję sprawdzić u źródła, czyli w ZUS.

  • 3. Data: 2006-04-21 21:11:13
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    okres wykonywania umowy zlecenie z ubezpieczeniem emerytalnym i
    rentowym będzie liczony jako staż do renty/emerytury. Nawet gdyby
    miesięczne wynagrodzenie było niezwykle małe, np. 100 zł, to 1 miesiąc
    wykonywania umowy zlecenia = 1 miesiąc stażu ubezpieczeniowego.
    Dla autora wątku najważniejszą sprawą jest zdobycie stażu
    ubezpieczeniowego, który zapewni rentę w minimalnej wysokości. Jeżeli
    będzie uzyskiwał duże przychody w poszczególnych latach, to renta może
    być wyższa od minimalnej.
    W obecnej, bardzo trudnej sytuacji na rynku pracy radziłabym autorowi
    wątku skorzystanie z aktualnej oferty, dającej możliwość zdobycia
    stażu ubezpieczeniowego i doświadczenia, i szukać pracy na umowę o
    pracę lub negocjować z zleceniodawcą możliwość skorzystania z jakiegoś
    urlopu, najlepiej płatnego.
    Również należy sprawdzać w ZUS, czy zleceniodawca zgłosił go do
    ubezpieczenia i czy opłaca regularnie składki ZUS, bo różnie to bywa.

    wa