    From: Marcin Debowski <a...@n...net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: rekojmia na budynek/mieszkanie
    Date: Thu, 21 Nov 2002 08:33:25 +0800

    In article <arh1st$g11$1@news.tpi.pl>, Robert Tomasik wrote:
    > Możesz mieć rację. Faktycznie mieszkanie budynkiem nie jest. Tyle tylko, że
    > widzę tu komplikacje przy zastosowaniu takiej wykładni.
    > Otóż przy założeniu, że Firma A buduje budynek, a następnie sprzedaje go
    > firmie B, a firma B sprzedaje każde z mieszkań z osobna innej osobie, to
    > powstanie paradoks. Mianowicie z jednej strony firma B będzie miała w
    > stosunku do A roszczenie z rękojmi 3 lata, no a nabywcy lokali w stosunku do
    > B tylko rok. Jak się po dwóch latach okaże, że ściana jest dziurawa, to co?

    MZ zalezy od formy zarzadu nieruchomoscia. Jesli sa to mieszkania
    wlasnosciowe i istnieje wspolnota, to wspolnota w imieniu danego
    mieszkanca powinna wystapic z formalna reklamacja. To samo w sytuacji gdy
    nie ma posrednika "B".

    > Zasadniczo firma budowlana powinna do trzech lat naprawić szkodę. No ale
    > właściciel lokalu nie może tego się domagać, bo umowy z A nie zawierał. Nie

    Nawet jesli zawieral bezposrednio z A to mam watpliwosci czy moze. Zarzad
    zlozony ze wszystkich wlascicieli, pewnie tak.

    > Na moje wyczucie, to jednak coś tu nie gra. Myślę, iż do osobnego lokalu
    > stosuje się przepis o rękojmi jak dla całego budynku, ponieważ jest jego
    > częścią. Taka wykłądnia powoduje mniej zamieszania. No ale ja się nie
    > upieram, niech radzi reszta grupy!

    Dowiadywalem sie wczoraj w Federacji Konsumentow i pan z pelnym
    przekonaniem twierdzil ze tak, tj 3 lata na mieszkanie, ale przyznam ze
    watpliwosci pozostaly.

    --
    Marcin