    From: "Radek Zaleski" <n...@y...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: pytanie - ubezpieczenie OC
    Date: Wed, 11 Dec 2002 13:44:26 +0100

    > Już w tej chwili jeździsz na nieważnej polisie OC i należy ci się od
    > Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego kara za 'niespełnienie obowiązku
    > ubezpieczenia'. Poprzednia polisa wygasła bowiem automatycznie 30 dni od
    > zmiany (faktycznego) posiadacza pojazdu niezależnie od daty, która jest
    tam
    > wpisana. Sprawa spadkowa, przerejestrowanie itd. nie mają tutaj
    > najmniejszego znaczenia.

    Rozumiem, ze teraz ja jestem POSIADACZEM (ale nie wlascicielem). W
    ustawie obowiazek OC nalezy do posiadacza.

    > Teraz:
    > Jeśli jeździsz cały czas to radzę możliwie najszybciej zawrzeć umowę, bo w
    > tej chwili dowolny wypadek spowodowany przez siebie (lub innego
    kierującego,
    > któremu użyczysz pojazdu) pokrywasz po prostu w całości z własnej
    kieszeni.
    > A właśnie wczoraj dowiedziałem się o przypadku, gdzie towarzystwo
    wypłaciło
    > z OC 300 tysięcy odszkodowania i zadośćuczynienia.. Zwykle oczywiście
> [...]

    OK, ale jak zawrzec umowe? Pojde z dokumentem rejestracji nie mojego
    samochodu (bo przeciez wlascicielem jest osoba zmarla) to mi OC wydadza? Jak
    potwierdzic fakt bycia POSIADACZEM (testament)?
    Ja nie rozumiem czy OC jest obowiazkowe dla OSOBY czy dla SAMOCHODU.
    Jesli pierwsze, to moge wykupic OC na siebie i niewazne, kto jest faktycznym
    wlascicielem auta, jesli spowoduje wypadek, mam ubezpieczenie. Jesli drugie,
    to co stoi na przeszkodzie wykupienia temu samochodowi OC, na moje nazwisko,
    bez znizek?

    > Jeśli samochód stoi to możesz próbować poczekać do zamknięcia sprawy i
    > ubezpieczyć się dopiero przy przerejestrowaniu. Kara jest niezależna od
    > czasu, w jakim nie miałeś OC więc swojej sytuacji nie pogarszasz więc
    nawet
    > jeśli cię wykryją to wiele nie tracisz a mogą cię nie wykryć. Wystarczy
    > jednak, że raz wyjedziesz, będziesz miał pecha, trafisz w filar mostu,
    > naruszysz jego konstrukcję, a zabulisz za cały jego remont..

    Chetnie bym tak zrobil, ale powiedz mi, ile moze trwac proces spradkowy?
    Zalezy mi na czasie..

    > A ewentualne zażalenia, że nie wiedziałeś, bo prawo jest głupie należy
    > kierować do Sejmu (przepisy Ustawy ubezpieczeniowej) i Ministra Finansów
    > (rozporządzenie w sprawie OWU OC posiadaczy pojazdów).

    Ta, super:(.

    Dzieki za wszystkie informacje.