    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: przejecie zobowiazania/dlugu
    Date: Sun, 30 Aug 2009 22:22:16 +0200

    kuba pisze:

    > Uznałem, że wątkotwórcy nie chodziło o to jak przejąć dług w fachowym
    > rozumieniu tego pojęcia, tylko jak rozwiązać taką sytuację, żeby było
    > szybko i nieskomplikowanie.

    Tylko że taka umowa pomiędzy A i C niewiele da, bo A nadal będzie
    dłużnikiem B, natomiast nie będzie miał roszczenia do C, bo C będzie
    zwolniony. Oczywiście jeśli C nie spłaci A, to A będzie mógł zapewne
    żądać od C wykonania umowy albo jakiegoś odszkodowania (tak jak się
    umówią), ale nie wydaje mi się, aby było proste.

    Najprościej byłoby gdyby każdy spłacił swojego wierzyciela, albo
    zastosować poprawną zmianę dłużnika ze zgodą B. Jeśli C jest bardziej
    wiarygodny finansowo od A, to nie powinno być problemu z uzyskaniem
    zgody od B :)

    Ponadto C może wystawić weksel na rzecz A i spłacić nim zobowiązanie,
    a A tym samym wekslem spłacić B. B będzie zatem w posiadaniu weksla
    umożliwiającego dochodzenie należności od A i C, a A i C będą nawzajem
    rozliczeni bez użycia gotówki.

    > BTW: możesz odpowiedzieć na mojego posta w temacie o selekcji przy
    > wejściu do klubu? Czy Twoim zdaniem mamy w ogóle w opisanym przypadku do
    > czynienia z ofertą?

    Każda oferta jest jakąś ofertą :) Jeśli mam klub i ogłaszam, że
    wpuszczam do niego tylko wybrane przeze mnie osoby, to też jest to jakaś
    oferta, która powinna obowiązywać i nikt nie powinien nakazywać mi
    wpuszczać każdego. Tyle w teorii, bo w praktyce to wiadomo, że w krajach
    socjalistycznych, takich jak Polska, państwo często próbuje rządzić
    więcej niż potrzeba - a to wymyśla od której godziny ma być piekarnia
    otwarta, albo z kim kto może pić piwo.

    --
    Liwiusz