    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: przeciek testu gim.
    Date: Sun, 26 Apr 2009 23:36:27 +0200

    Użytkownik "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl> napisał
    w wiadomości news:gsqg55$tcn$1@news.onet.pl...
    > Robercie, zainteresowało mnie akurat to zdanie. Skąd mam wiedzieć, że to
    > co akurat czytam, a potem rozpowszechniam, jest tajemnicą służbową i jaka
    > kara mi grozi?
    > M.

    Co do zasady ogólnej ustawo o ochronie informacji niejawnych oraz wydane na
    jej podstawie przepisy wykonawcze jasno określają, jak sie dokument
    niejawny oznacza. Klauzula tajności na każdej karcie itd. Natomiast w tym
    konkretnym wypadku podejrzewam, że te dokumenty niejawne w rozumeiniu tej
    ustawy nie były. Moje podejrzenie wynika z faktu, że w szkołach kancelarii
    tajnych nie ma, a i nauczyciele przeważnie cxertyfikatami bezpieczeństwa
    się nie legitymują.

    Tajność tego konkretnego dokumentu jest chroniona poprzez przepisy
    szczególne o sposobie przeprowadzania egzaminu. W mojej ocnie najcięższego
    przestępstwa w tym wypadku dopuściła się osoba, która będąc jego
    dysponentem dopuściła do zapoznania sie z nim przez osoby niepowołane.
    Można ją ścigać a art. 266 kk. Osoba, która zapoznała sie z tą informacją i
    póżniej ją udostępniła w sieci może podlegać ściganiu z art. 267 kk - o
    i;le da sie dowieść wymienione w tym przepisie przesłanki ukarania
    (przełamanie zabezpieczeń).