    From: "FunnyGuy" <f...@t...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: proces cywilny - ile kosztuje prawnik [dlugawe]
    Date: Wed, 1 Oct 2003 15:13:58 +0200

    "Mateusz Jaworski" <m...@b...pl> wrote in message
    news:blehm4$lah$1@absinth.dialog.net.pl...
    > hej
    >
    > dostalem pozew z sadu (wydzial cywilny)
    > pozywa mnie pan X
    > na doreczeniu jest napisane, iz trzeba na ten pozew odpowiedzic w ciagu 7
    > dni
    >
    > bylem u prawnika - powiedzial ze i owszem odpowie ale pod warunkiem ze
    > bedzie sie zajmowal ta sprawa (ustanowie go pelnomocnikiem) a to kosztuje
    > 3600zl
    > Podobno to stawka ustawowa - nienegocjowalna
    >
    > dla mnie to troche duzo - wobec tego postanowilem (jako ze proces odbedzie
> [...]

    Odpowiedź na pozew powinno spełniać wymogi pisma procesowego wg. KPC:

    Art. 126.

    § 1. Każde pismo procesowe powinno zawierać:

    1) oznaczenie sądu, do którego jest skierowane, imię i nazwisko lub nazwę
    stron, ich przedstawicieli ustawowych i pełnomocników;

    2) oznaczenie rodzaju pisma;

    3) osnowę wniosku lub oświadczenia oraz dowody na poparcie przytoczonych
    okoliczności;

    4) podpis strony albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika;

    5) wymienienie załączników.

    § 2. Gdy pismo procesowe jest pierwszym pismem w sprawie, powinno ponadto
    zawierać oznaczenie zawodu i miejsca zamieszkania lub siedziby stron, ich
    przedstawicieli ustawowych i pełnomocników oraz przedmiotu sporu, pisma zaś
    dalsze - sygnaturę akt.

    § 3. Do pisma należy dołączyć pełnomocnictwo, jeżeli pismo wnosi
    pełnomocnik, który przedtem nie złożył pełnomocnictwa.

    § 4. Za stronę, która nie może się podpisać, podpisuje pismo osoba przez nią
    upoważniona, z wymienieniem przyczyny, dla której strona sama się nie
    podpisała.

    Art. 127.

    W pismach procesowych mających na celu przygotowanie rozprawy (pisma
    przygotowawcze) należy podać zwięźle stan sprawy, wypowiedzieć się co do
    twierdzeń strony przeciwnej i dowodów przez nią powołanych, wreszcie wskazać
    dowody, które mają być przedstawione na rozprawie, lub je załączyć.

    Art. 128.

    Do pisma procesowego należy dołączyć jego odpisy i odpisy załączników dla
    doręczenia ich uczestniczącym w sprawie osobom, a ponadto, jeżeli w sądzie
    nie złożono załączników w oryginale, po jednym odpisie każdego załącznika do
    akt sądowych.

    Art. 129.

    Strona powołująca się w piśmie na dokument obowiązana jest na żądanie
    przeciwnika złożyć oryginał dokumentu w sądzie jeszcze przed rozprawą.

    Art. 130.

    § 1. Jeżeli pismo procesowe nie może otrzymać prawidłowego biegu wskutek
    niezachowania warunków formalnych, przewodniczący wzywa stronę, pod rygorem
    zwrócenia pisma, do poprawienia lub uzupełnienia go w terminie tygodniowym.
    Mylne oznaczenie pisma procesowego lub inne oczywiste niedokładności nie
    stanowią przeszkody do nadania pismu biegu i rozpoznania go w trybie
    właściwym.

    § 2. Po bezskutecznym upływie terminu przewodniczący zwraca pismo stronie.
    Pismo zwrócone nie wywołuje żadnych skutków, jakie ustawa wiąże z
    wniesieniem pisma procesowego do sądu.

    § 3. Pismo poprawione lub uzupełnione w terminie wywołuje skutki od chwili
    jego wniesienia.

    § 4. Zarządzenie przewodniczącego o zwrocie pozwu doręcza się tylko
    powodowi.

    Wzory pism procesowych i ich strukturę (pozwów dla konkretnych spraw) możesz
    poogladać tu: http://prawo.hoga.pl/pisma_procesowe/start.asp
    Nie tytułuj pisma jako pozew, bo nie jest to pozew tylko twoja odpowedź na
    pozew. I radzę Ci podjąć odpowiedź na akcję zaczepną powoda w przepisanym
    terminie, bo narazisz się na wydanie wyroku zaocznego :-)