  • Data: 2009-03-23 23:48:37
    Temat: Re: (prawo spadkowe) duża kamienica - duży problem
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Greg" <o...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:gq8tk1$vqr$1@news3.onet...
    > Witam!
    > W skrócie opiszę sytuację. Jest stara kamienica, którą dziedziczy kilkoro
    > spadkobierców. Problem w tym, że tylko jeden spadkobierca interesuje się
    > stanem kamienicy - wykłada na jej remonty, a więc ponosi koszty. Reszta
    > ma to w głębokim poważaniu. Spadkobiercy są skłonni odstąpić od swojej
    > części po ich spłaceniu (grube tysiące). Jest jakieś wyjście z tej
    > sytuacji?
    > Czy jest szansa "zmusić" ich do 'współponoszenia' kosztów? Jeśli nie to
    > czy jest szansa pozbawić ich części spadku? Bardziej rozsądnym jest aby
> [...]

    W opisywanym przez Ciebie przypadku podstawowym przepisem mającym
    zastosowanie będzie art. 207 kc. Skoro prowadzisz zarząd, to na pewno masz
    prawo od pożytków odliczać uzasadnione koszty utrzymania nieruchomości.
    Przy poważniejszych remontach stosownie do art. 201 kc potrzebna jest zgoda
    większości lub sądu.

    Na dłuższą metę moim zdaniem sytuacja jest nie do pozazdroszczenia.
    Zaproponowałbym współwłaścicielom, by pozostawili Ci pełnomocnictwo, a po
    odmowie zwrócił się do sądu. Jeśli przychodów z nieruchomości nie starcza
    na utrzymanie nieruchomości, to pozbieraj rachunki. Musisz pamiętać o ich
    przedawnieniu. Zostaje Ci pozwać pozostałych współwłaścicieli o zwrot
    nakładów. Może uda Ci się w ten sposób uzyskać większość udziałów. Wówczas
    będziesz mógł sam tym zarządzać.

    Innych pomysłów nie mam. jeśli sie to nie powiedzie, to zostaje wniosek do
    sądu o zgodę na sprzedaż.