    From: " " <h...@g...WYTNIJ.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawo sasiedzkie
    Date: Fri, 31 Oct 2003 00:09:01 +0000 (UTC)

    > sąsiedzkiego,
    >
    > Najblizej bedzie w Kodeksie Cywilnym art. 144 :-)

    wygrzebałem artykuł o którym piszesz, na marginesie - coraz ciezej znalezc
    jakis bezplatny serwis w internecie...

    Art. 144. Właściciel nieruchomości powinien przy wykonywaniu swego prawa
    powstrzymywać się od działań, które by zakłócały korzystanie z nieruchomości
    sąsiednich ponad przeciętną miarę, wynikającą ze społeczno-gospodarczego
    przeznaczenia nieruchomości i stosunków miejscowych.

    no i tu oczywiscie pytania nasuwaja mi sie nastepujace:
    -kto odpowiada za sprawdzanie czy "przecietna miara" zostala przekroczona...?
    -jak sprawdzic jakie jest przeznaczenie nieruchomosci? czy jest jakis rejestr?
    -zakladajac ze jest to dzielnica domkow jednorodzinnych to czy przeznaczenie
    z "mieszkalnego" mozna zmienic na "gospodarcze" bez zgody sasiadow?
    -co rozumiec przez "stosunki miejscowe"?

> [...]
    > maszyny znajdujace sie na sasiednim gruncie. Pytanie zasadnicze: czy immisja
    > ta jest w swietle art 144 KC dozwolona czy nie.Kluczem do odpowiedzi na to
    > pytanie jest rozwazenie, czy tego rodzaju halasy zaklocaja korzystanie z
    > twojej nieruchomosci ponad przecietna miare. Ta przecietna miara musi byc
    > stwierdzona w oparciu o 2 kryteria:
    > 1- spoleczno-gospodarcze przeznaczenie nieruchomosci
    > 2- stosunki miejscowe.
    > Jesli stwierdzimy ze halasy sa ponad przecietna miare, przysluguje nam
    > roszczenie negatoryjne z art. 222 par 2 o zaniechanie naruszen.

    art222 § 2. Przeciwko osobie, która narusza własność w inny sposób aniżeli
    przez pozbawienie właściciela faktycznego władztwa nad rzeczą, przysługuje
    właścicielowi roszczenie o przywrócenie stanu zgodnego z prawem i o
    zaniechanie naruszeń.

    w takim razie od czego zaczac? czy na podstawie tych artykulow mozna cos
    zdzialac czy bedzie to ciagnaca sie w nieskonczonosc walka z wiatrakami...?

    > Staralem sie jak moglem ale poczekaj na glosy innych. Moge sie przeciez
    > mylic.. :-)

    dzieki!