  • Data: 2005-03-06 11:35:52
    Temat: Re: prawo drogowe
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:d0efai$kgc$1@opal.icpnet.pl...

    > Wszystko zależy od natężenia ruchu. A od oceny jest policjant. Na
    > dwukierunkowej ulicy w centrum miasta każdy postój na jezdni może być
    uznany
    > za tamowanie lub utrudnianie ruchu (Art. 90.KW Kto tamuje lub utrudnia
    ruch
    > na drodze publicznej lub w strefie zamieszkania,podlega karze grzywny albo
    > karze nagany.)

    Leszek, nie zgodzę się z tobą, że to ocenne. Wszak to wykroczenie i można
    zostać za to ukaranym. Jeśli przyjmujemy Twoją tezę, że mamy to odnosić do
    maksymalnie szerokiego pojazdu, to jest to po prostu określony wymiar.
    Podałeś 2,5 metra i właśnie się zastanawiam, z jakiego powodu. Gdyby to
    pozostawić ocenie policjanta, czy ewentualnie w razie odmowy zapłaty mandatu
    sądowi grodzkiemu, to zawsze można by było ukarać parkującego. W pewnym
    stopniu zawsze zaparkowany samochód utrudnia przejazd innym. A to było by
    bez sensu.

    Uważam, że za maksymalną dającą się przewidzieć szerokość pojazdu należy
    przyjąć owe 2,60 metra wynikające z ROZPORZĄDZENIA MINISTRA INFRASTRUKTURY z
    dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz
    zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Do tego należy dodać jakiś margines
    bezpieczeństwa, zależny od klasy drogi. Na uliczce osiedlowej, to wystarczy
    te 10-15 cm. Na jakiejś drodze przelotowej, to i pół metra pewnie.

    Jeszcze lepsze wydaje mi się w tym wypadku odwołanie się do przepisów
    zawartych w ROZPORZĄDZENIU MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia
    2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać
    drogi publiczne i ich usytuowanie. Tam w zależności od klasy drogi oraz
    miejsca jej przebiegu określono minimalne szerokości pasa drogi. Waha się to
    w zakresie 2,25~3,75. Skoro odpowiedni organ uznał, że w wypadku drogi
    gminnej najniższej kategorii wystarcza pas drogi 2,25 metra, to
    pozostawienie na takiej drodze wolnego pasa takiej szerokości uważam za
    wystarczające do uchylenia się przed zarzutem tamowania ruchu. Wolny pas
    powinien być oczywiście szerszy przy wyższych klasach drogi.