    From: "A. Filip" <a...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawa dwa
    Date: Wed, 29 May 2019 08:13:34 +0200 (CEST)
    <a...@w...eu> <r...@4...com>
    <5ceb1047$0$535$65785112@news.neostrada.pl>
    <l...@4...com>
    <5ced4e7d$0$17362$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ced52d1$0$539$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ced9e04$0$530$65785112@news.neostrada.pl>
    <0...@4...com>
    <5cedb942$0$516$65785112@news.neostrada.pl>
    <5cee1e44$0$507$65785112@news.neostrada.pl>

    Kviat pisze:

    > Zaraz, zaraz. To się kupy nie trzyma.
    > Czyli jak ksiądz nie zgwałcił dziecka podczas mszy, albo podczas
    > chrztu, tylko przed, albo po, to wszystko w porządku? Można
    > powiedzieć, że zrobił to nie w ramach kościoła?

    W ramach odszkodowań/prawa cywilnego? Powiedzieć można a tyle skutecznie
    że porządny sąd najczęściej _szybko_ nie rozstrzygnie.

    > To ksiądz jest księdzem tylko w trakcie posługi kapłańskiej, a nie
    > całą dobę?
    > Dziwne, że jeszcze nie wpadli na to, że celibat ich też obowiązuje
    > tylko podczas posługi kapłańskiej.

    Wymóg celibatu jest (jeszcze) wpisany do prawa świeckiego? :-)

    > I co z tymi na etatach w urzędach i szpitalach? Dlaczego etat, a nie
    > umowa-zlecenie na pół godziny, gdy chory pacjent wezwie go na pół
    > godziny posługi?

    Podejdź do tego z punktu widzenia logiki świeckiego prawa (pracy).
    Jeśli księdza na etacie w urzędzie/szpitalu wybrał sobie sam
    urząd/szpital to IMHO mogłoby to wskazywać dominującą odpowiedzialność
    po linii urzędu/szpitala. Jeśli jest to wybór "narzucony przez biskupa"
    to odpowiedzialność urzędu/szpitala zostaje dość znacząco ograniczona
    jeśli mają choć "prawo do zwolnienia".
    Jak z tym jest (bo mi się nawet szukać nie chciało)?

    --
    A. Filip