    From: Roman Rumpel <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawa autorskie i "prawa moralne"
    Date: Thu, 23 Oct 2008 12:34:06 +0200

    marek pisze:
> [...]
    >
    > dziekuje, z innego zrodla otrzymalem tez odpowiednie fragmenty ustawy,
    > ale to, co piszesz, jest ciekawe, przyznam ze nie rozumiem, tzn dla mnie
    > jest to sprzecznosc: prawa niezbywalne, ale mozna sie ich zrzec
    > (pierwsza mozliwosc) - czy to znaczy, ze zachowuje sie je (formalnie),
    > ale jednoczesnie obiecuje, ze nie skorzysta sie z prawa do ich
    > egzekwowania? Ale czy to nie oznacza, ze w praktyce sa zbywalne, bo
    > autor zrzeka sie ich wykonywania? Czy "zbywalnosc" musi zawsze zawierac
    > dwie strony, "zbywajacego sie" i "przejmujacego? Serio pytam.

    Dobrze rozumujesz - zbycie to czynność na rzecz kogoś. Zbyć osobistych
    praw autorskich nie można.
    Natomiast możesz się zrzec wykonywania praw - podkreślam różnicę: nie
    zrzekasz sie praw, a zrzekasz się ich wykonywania. W praktyce może to na
    przykład przejawiać sie w ten sposób, że zrzekasz sie prawa do
    opatrywania Twojego utworu Twoim nazwiskiem (i innych uprawnień z art
    16. ) Jeżeli w umowie np. z nabywcą autorskich praw majątkowych
    zrzekniesz się ich wykonywania, to wobec tego nabywcy nie będziesz miał
    skutecznego roszczenia o ochronę tych praw.
    To oznacza, ze jest jeszcze jedna ważna konsekwencja tej konstrukcji -
    wobec innych osób niż ten nabywca masz roszczenia o ochronę praw
    osobistych, bo te prawa wciąż Ci przysługują, są Twoje, tylko wobec
    jednej osoby zrzekłeś sie ich wykonywania, wobec innych nie. Odmiennie
    będzie z prawami majątkowymi - w zakresie w jakim je zbyłeś one już nie
    są Twoje. T nabywca może wobec innych dochodzić roszczeń z tytułu
    naruszenia tych praw.

    > Rada pewnie sluszna. Teraz tylko wystarczy przekonac do tego jeden z
    > wiekszych instytucji finansowych w Wlk Brytanii ;)

    Wiem, wiem, znam ten ból. Spróbuj po prostu w tłumaczeniu posłużyć się,
    tam gdzie to możliwe, terminologią z polskiej ustawy