  • Date: Fri, 15 Aug 2008 20:36:17 +0200
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: potato gun - broń samoróbka

    fotografffffff pisze:
    > Witam,
    > chciałbym się dowiedzieć jak w świetle polskiego prawa wygląda sprawa broni
    > robionej samodzielnie. Mam tutaj na myśli tzw. potato gun czyli działko z
    > plastikowej rurki, do której wsadzamy ziemniaka, do drugiej komory psikamy
    > np.dezodorant i odpalamy... Można coś takiego posiadać? Strzelać tym?
    > Potrzebne jest pozwolenie? W przypadku wiatrówki np. można bez pozwolenia do
    > 17J, a tutaj przy samoróbce ciężko określić moc...

    Energię, jeśli już.

    Teraz tak - urządzenie pneumatyczne to nie jest, bo mamy "gazy
    powstające wskutek spalania łądunku miotającego", więc limity zasadniczo
    nie obowiązują (tzn. pozwolenie powinno być wymagane i przy niższej
    energii pocisku).

    Chociaż firmie sprowadzającej rewolwery z wiatrówkowymi śrucinami lub
    gumowymi/ołowianymi kulkami "napędzanymi" kapiszonami od straszaków
    (takie małe gówienka...) udało się dostać papier, że to wiatrówka.

    Z trzeciej ;) strony - urządzenie ma być niebezpieczne dla życia lub
    zdrowia, żeby podpaść pod broń. Jeśli takie coś nie jest niebezpieczna
    dla życia lub zdrowia - ustawa o broni i amunicji w ogóle nie dotyczy.

    Reasumując - MSZ problemów nie powinno być (o ile ziemniak nie wyląduje
    u sąsiada), niemniej jednak precyzyjnych przepisów brak, więc licho wie
    co będzie, jak ktoś się przyczepi lub będzie chciał się wykazać.

    Skazania żadnego nie powinno być, ale może być upierdliwe.