    From: "Gray" <n...@a...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: [pord] kolizja, jak się bronić
    Date: Fri, 7 May 2010 12:50:41 +0200

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał w wiadomości

    > Jakby jechał za nim, to by nie wjechał mu w drzwi, lecz w bagażnik.
    > Problem w tym, że "tamten" jechał sąsiednim pasem. A przynajmniej
    > o takiej wersji dyskutujemy (a nie że *zaczął* wyprzedzać lub omijać,
    > samemu dokonując dopiero "wjazdu na pas po skosie").

    Nie jechał sąsiednim, ale po pasie dla kierunku przeciwnego po którym jazda
    jest zabroniona.

    > I w tym (problem), że fakt jazdy tymże pasem kłóci się z poczuciem
    > sprawiedliwości (mojego nie wykluczając :P), bo zawłaszczył sobie
    > "nie swój pas", ale takie postawienie sprawy ma oparcie w całym prawie
    > - od cywilnego poczynając, na drogowym kończąc ;)

    Nie ma poparcia w prawie, ale w mentalności postsowieckiej, gdzie paragrafy
    dopasowywało się do ludzi bazując na niewiedzy i poczuciu władzy.

    > To ostatnie (ochrona prawna posiadania, nawet "nielegalnego") to
    > trochę dowcip, ale mniej więcej tak działa, a powodem jest, że inne
    > postawienie sprawy wymagałoby femtyliona wyjątków do określenia
    > kto jest winien!

    Pasiadanie pasa drogi publicznej przez uczestnika ruchu? Chyba nie na temat
    trochę, a porównanie IMO z czapy wyjęte.

    > A tak... "ostatni kto powstrzymując się od naruszenia prawa mógł
    > zapobiec wypadkowi jest winien".
    > I to wcale nie wyprzedzający był tym "ostatnim".

    Więc tak jak radziłem koledze szerszeniowi policz samodzielnie czy mógł czy
    nie mógł. Po wstępnych obliczeniach dojdziesz do wniosku zapewne, że nie
    jest to tak oczywiste. Ale kogo to obchodzi?;-) Ktoś musi za naprawę auta
    policjantowi zapłacić, prawda? W związku z tym nikt takimi kwestiami nie
    będzie się zajmował. A ukarany powinien być sprawca, a nie "ostatni" i
    wynika to wprost z przepisu. Nie trzeba ideologii dorabiać.

    Pzdr.
    --
    Gray