    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: podzia? maja;tku
    Date: Fri, 11 Jul 2003 11:24:51 +0200

    On Fri, 11 Jul 2003, kocurek wrote:

    >+ Witam.
    >+ Mam proste pytanie, ale w zalez.nos'ci od
    >+ prawnika - dostaje róz.ne odpowiedzi.

    No to na dzień dobry: prawnikiem nie jestem.
    Ale wskutek dość częstego rozróżniania jakoby istniał majątek
    "firmowy osoby prowadzącej DG OF" w obecnym stanie prawnym
    czasami protestuję :)

    >+ od 1989 roku mam firme (DG).
    >+ w 1991 roku - wzia;?em s'lub.
    >+ w 2002 roku - wzia;?em rozwód.
    >+
    >+ Wraz z rozwodem nie by?o podzia?u maja;tku.
    >+ Do podzia?u jest: nieruchomos'c', wyposaz.enie domu, dwa
    >+ samochody i firma (jej maja;tek trwa?y).
    >+
    >+ Pytanie: czy wszystko co firma zarobi?a w okresie od rozwodu
    >+ do teraz jest w po?owie mojej ex?

    IMHO tak. Kwestią wątpliwą jest co rozumiesz pod słowami "firma
    zarobiła" :)

    >+ np: w grudniu naby?em
    >+ kolejny samochód (na firme - srodek trwa?y) czy on w po?owie
    >+ jest mojej ex.

    I tu jest IMO (bez "H") nieporozumienie: przy zakupie samochodu
    ani ci majątku nie ubyło, ani nie przybyło. Miałeś na niego
    pieniądze ? Miałeś. To sobie musisz odpowiedzieć na pytanie
    czy ów "majatek" który zamieniłeś na samochód był wyłącznie
    twój czy częsciowo "twojej ex".
    Jakbyś zamiast samochodu miał pieniądze - pytanie byłoby
    takie samo, IMO.
    Pieniądze były twoje (być może ze współudziałem twojej żony)
    i a tytułu "włożenia w firmę" nie przestały być twoje,
    DG OF nie ma majątku - jest tylko część majątku właściciela
    który z tytułu prowadzenia DG podlega np. innym zasadom
    opodatkowania, ale *jest twój* !
    Jak ci zostanie na koniec roku w magazynie towar handlowy
    - to on też "jest twój", co najwyżej będziesz musiał VAT
    zapłacić jeśli chcesz go skonsumować osobiście ;]

    >+ Przy okazji: firma od 3 lat przynosi straty
    >+ (PIT-5) :) a g?ówne przychody, które zapewniaja; stabilnos'c'
    >+ pochodza; z praw autorskich (PIT-52).

    No to połowa rzeczonych praw (czyli "dochodu osiągniętego
    w czasie trwania związku") oraz połowa rzeczonych strat :>
    należy się twojej, jak piszesz, "ex". Uwzględniając
    oczywiście fakt że co nieco "przejedliście" (dosłownie,
    skonsumowane w róznej formie :)).

    >+ Czy zlikwidowac firme; na 0 i za?oz.yc' nowa;?

    A możesz objasnić w jakim celu ?

    pozdrowienia, Gotfryd
    (zaciekawiony tym "zamykaniem firmy" :), DG)