    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: podpisy i pieczatki na fakturach vat
    Date: Wed, 27 Jun 2007 10:52:42 +0200

    On Sun, 24 Jun 2007, Artur Golański wrote:

    > "A świstak siedzi i zawije je w sreberka".
    > Jak i komu udowodnisz, że ktokolwiek wydrukował? Na podstawie logów
    > drukarki ;-D

    Nie widziałeś opisów spraw w których US/UKS podatnika ukarał (w tym
    mimo oporu i sprawy przed WSA/NSA) na podstawie zeznań świadków?
    Taki "wzorcowy przykład" był po prawdzie jeszcze przed wejściem do
    UE (US udowodnił pośrednictwo na podstawie zeznania świadka-nabywcy
    określającego datę uzgodnienia koloru auta), ale AFAIR przepisy
    o dopuczalności dowodu ze świadków się nie zmieniły.

    Owszem, takie przepisy dotyczące "papierowych faktur" jakie mamy
    uważam za głupie. Ale one takie są.

    > Jeśli ja, jako wystawiający ma kopię, która księguję to nic więcej nie
    > trzeba. Jest to najlepszy dowód, że f-rę wystawiłem.

    Bzdruny jest przepis ktory wprowadza pojęcie "oryginalnej kopii
    faktury" :>, niemniej kopia to kopia - wystawianie kopii bez
    oryginału jest "nieprawidłowym wystawieniem f-ry".
    Po moich żalach na pspp że mi się szukać nie chce ;) grupowicz
    grzess zapodał przepis: art. 62 KKS.
    Oczywiście idzie "tylko" o par.1 (samo wystawienie), a nie
    posłużenie się "w celu użycia" w par.2 zagrożone wyższą karą,
    które przedstawiasz nizej jako JEDYNĄ podstawę do "zrobienia
    krzywdy".
    Ja tam się zgodzę że jedynie ukaranie za posłużenie się
    nieprawidłową fakturą (co w przypadku braku oryginału nie
    może mieć miejsca) jest SENSOWNIE karalne.
    Ale niezgodne z prawem pozostaje (na mocy przepisów
    o wystawianiu faktur) samo wystawienie kopii bez oryginału,
    jak widać "bat istnieje".

    Coś Ci przypomnę.
    Przez ładnych kilka lat wszystkie USy w kraju honorowały odliczanie
    VAT od samochodów które *literalnie* nie spełniały wymogów, aż któryś
    US się obudził (i wygrał sprawę przed NSA czy jakoś tak), minister
    musiał ratować sytuację każąc łamać prawo w oparciu o "zasadę zaufania".
    Tyle, że tych kilkaset tysięcy podatników (którzy też mogli przyjść
    pod Sejm :P) miało w ręku jakiś argument - odpowiedzi USów, że mogą
    uznać samochód za "ciężarówkę" (na podstawie dowodu rejestracyjnego
    bodaj, a nie homologacji, bo zdaje się o to szło).
    W "sprawie faktur" istniejące interpretacje US są jednak zgodne
    z przepisem i nikt takiej "ochrony" mieć nie będzie, jeśli kiedyś
    ktoś zechce się czepiać.
    Fakt że owe interpretacje idą dalej i odmawiają w ogóle prawa do
    "zdalnego wydruku" IMHO wynika z prawa US do odpowiadania tylko
    na to o co pytano (a pytania o możliwość zlecenia osobie trzeciej
    możliwości wykonania wydruku, oczywiście BEZ przeniesienia
    odpowiedzialności za ten wydruk, to nie widziałem - zaraz bym
    spytał czy zlecić pracownikowi też nie wolno i prezes musi
    drukować osobiście).

    Niemniej ani PRAWIDŁOWOŚCI braku wydruku oryginału tak nie określamy,
    ani BRAKU KARY.
    Fakt, ze "na zdrowy rozum" nikt się nie czepia to jedno, fakt że
    w razie czego jest szansa obronić się w oparciu o "brak szkodliwości"
    to drugie, ale niestety możliwość że za *samą nieprawidłowość*
    (bez powodowania uszczerbku w budżecie itp) zostanie się ukaranym jest.

    > Jesli nie wiesz, to podpowiem, że w praktyce jest odwrotnie. To nabywca
    > jako ten, który z oryginału faktury korzysta (potrąca u siebie naliczony
    > VAT) jest zainteresowny

    Ale to jest ODDZIELNY powód do ukarania, a ściślej - zagrożony
    wyższą karą.
    Dobrze wiesz, że np. spóźnienie z dostarczeniem deklaracji podatkowej
    MIMO zapłacenia podatku na czas RÓWNIEŻ stanowi powód do ukarania
    podatnika. "Skarb" też nie jest na niczym straty, i co z tego?

    Idzie i sam fakt "nieprawidłowości wystawieniu f-ry"!

    > EOT

    A to Twoja wola, ja tam miałem inny pogląd to przedstawiam!

    pzdr, Gotfryd