    From: "hiki o!" <h...@a...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: pobicie, czy obrona?
    Date: Sun, 14 Jul 2013 19:29:57 +0200
    <51ddccc4$0$1229$65785112@news.neostrada.pl> <krlh8d$ela$1@dont-email.me>
    <51df13bb$0$1455$65785112@news.neostrada.pl> <krn9fo$gua$2@dont-email.me>
    <51df37ce$0$1446$65785112@news.neostrada.pl>
    <krndqf$3hp$1@node2.news.atman.pl>
    <51df4480$0$1263$65785112@news.neostrada.pl>
    <kroc51$u90$1@node2.news.atman.pl> <krod0o$he4$1@node1.news.atman.pl>
    <krodvd$i8s$3@node1.news.atman.pl> <kroh4f$3ns$4@node2.news.atman.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1307121647340.920@quad> <krpap9$hqm$1@node1.news.atman.pl>
    <krq2dj$as5$2@node1.news.atman.pl>
    <51e096dc$0$1468$65785112@news.neostrada.pl>
    <krr9tq$gg5$2@node1.news.atman.pl> <krra4l$h3s$1@node1.news.atman.pl>
    <krrb16$qe1$4@node2.news.atman.pl> <krrc48$iv1$1@node1.news.atman.pl>
    <krrcnn$jn0$1@node1.news.atman.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1307131649470.2288@quad>
    <krujed$qpe$1@node1.news.atman.pl>
    <51e2da08$0$1228$65785112@news.neostrada.pl>

    On 14.07.2013 19:01, Robert Tomasik wrote:
    > Użytkownik "hiki o!" <h...@a...pl> napisał w wiadomości

    > No i dotąd jest OK! Z tym, ze skoro juz nie byłopodstaw do interwencji,
    > topowinien pozostac przed tą klatką.

    Ale to stary czlowiek byl, i procesy myslowe u niego przebiegają
    inaczej, wolniej, i to powinno być tez dla niego okolicznoscia lagodzaca.

    Dla niego awantuara sie zaczela, ale jeszcze nie skonczyla. Intruz dalej
    byl w polu widzenia. A wlasciwie dopiero byl w polu widzenia.

    Czas dla starszych ludzi tez plynie inaczej. 5, 6, 10 minut to chwilka,
    mgnienie oka. Oni nie zyja jak my, w erze pospiechu, gdzie w 6 minut
    mozna sie ywsrac, sprawdzajac poczte, dzwoniac w miedzyczasie do
    znajomych i jedzac obiad.

    Tobie sie wydaje, ze te 6 minut to TAKA WIELKA ILOSC CZASU, dla kogos to
    chwilka. Zwlaszcza jw.w przy wolniejszych procesach myslowych (starosc).

    I do tego j.w. - w czasach mlodosci dziadka, gdy on wybil szybe lub
    chuliganil to dostawal kijem, pasem, czymkolwiek w dupsko. Nikt nie
    wzywal policji, bo nie bylo wychowania bezstresowego.

    Mentalnosc zas najwolniej sie zmienia. Zauwaz, ze starzy ludzie w
    wiekszosci ubieraja sie tak, jak 50 lat temu. Gdy byli mlodzi. Kazdy
    tkwi mentalnie w swojej epoce, wiekszosc tkwi mocno, mala ilosc ludzi
    zmienia sie dostosowujac do czasu obecnego.

    Widziales 50-latka na deskorolce? W czapeczce hipstera?

    Ale widziales 40-latka rockendrolowca, w skorze i dlugimi wlosami.
    Widziales 30-latka na deskorolce.

    > Gdyby nasz młodzieniec
    > próbowałwrócić, to wezwać go do zachowania zgodnego z parwem, a gdzyby
    > mimo to nadal chciał kopać te drzwi, to próbować ująć. Prawo do walenia
    > kijem nabywałdopiero, gdyby chłopak próbował go zaatakować realnie.

    Sprowokował. Mlody wrocil zamiast sie zaczac oddalac.

    Dlaczego wrocil zamiast brac nogi za pas widzac dziadka z kijem?

    No dlatego ze chiliganeria czuje sie obecnie bezpiecznie, nie ma
    zagrozenia karą, sa dziarscu, bo jak widac - sygnal w mediach poszdl
    teraz do chuligganow - jak ktos cie odstrasza, dopierdol mu, nawet jak
    odwali kite to nic ci nie zrobia. Najwyzej mandat za wybryk chuliganski.
    Bo drzwi kopales.

    > Co nei daje przypadkowym świadkom automatycznie prawa do pozabijania
    > uczestników zajścia.

    Ano wlasnie - a tutaj mamy smierc w wyniku reakcji intruza.

    > Jak policjanci przyjadą i strony już nie beda się biły, to nie mają
    > prawa rzucać sie z pałkami na sprawców.

    Chyba ze... grupa na nich ruszy do boju.

    > W tym konkretnym wypadkunie ma to nic do rzeczy. Policjant w tej
    > sytuacji z nagrania też nie miałby prawa używać pałki.

    Policjant nie, bo on jest "umocowany" prawnie do przestrzegania
    przepisow. Jednak gdyby ten pijaczek(?) podszedl jak podszedl do dziadka
    i zaczal np. popychac czy szarpac policjanta (bo takby sie skonczylo,
    gdyby dziadek byl nieuzbrojony). To policjant obezwladnia stosujac
    dostepne mu w danej chwili sposoby. Wlacznie z palowaniem chuligana,
    jesli jest to jedyna droga.

    > Jakby wyskoczył, to też nie miałbyn prawa lać napastnika tylko dlatego,
    > że ten wcześniej kopał drzwi.

    Prawnie - masz racje.

    Niestety prawo chroni chuliganow, nie uczciwych ludzi.

    Dlatego leją nie czekajac na policje.

    > Nie wyobrażam sobie, co by w tym audio musiało być, co by uzasadniało
    > atak na tego wyrostka.

    Pisalem juz "stary chuju, spale cie zywcem jak bedziesz spac" albo
    "wiem, gdzie mieszka twoja wnuczka i corka, zgwalce je obie".

    > Może jego oświadczenie, że jest terrorystą i
    > założył bombę i że zaraz naciśnie przycisk, by wysadzić blok by
    > uzasadniło atak na człowieka. Ale to mało prawdopodobne.

    j.w. - wystarczyloby subtelniejsze "granie na emocjach" - bomba to pikus
    przy personelnej grozbie, zwlaszcza w strone rodziny.

    Sam slyszac tekst "wpeirdfole ci gnoju" staram sie rozladowac sytuacje,
    jakkolwiek to nie zabrzmi.

    Ale tekst "zgwalce twoja zone" potraktowalbym atakiem, nawet gdybym byl
    na przegranej pozycji.

    > Ale zatrzymanie obywatelskie nie polega na laniu po głowie pałką.

    A ja nie wiem na czym polega. Nie uczyli mnie w szkole. Dziadka pewnie
    tez nie.

    > Zwłąszcza, że wszystko wskazuje na to, że sprawca nie miał zamiaru uciekać.

    Ano wlasnie, czyli stwarzal ze dziadek poczul sie zagrozony. Bo
    intruzi/chuligani powinni uciekac, powinni sie bac Policji oraz kary za
    to, ze jak zrobia cos komus to za to odpowiedza.

    Brak ucieczki, sytuacja zagrozenia, prawdopodobnie nastapi atak, dziadek
    nie chcial czekac, az zostanie workiem treningowym, chcial sie ratowac
    atakiem. Nie wyszlo.

    Ale jesli czul sie zagrozony - to ja zrobilbym tak samo - nie czekalbym,
    az mi chuligan pierwszy wpierdoli.

    > No i tu sie z Tobą zgodzę wrzeszcie. Ale to nadalnie dawało prawa do
    > ataku na chłopaka, a co najwyżej tłumaczy powód zachowania.

    No ja zaly czas o tym, ze nie chodzi mi o to, czy dziadek mial prawo,
    ale o tym, ze wszyscy na nim wieszaja psy, a przeciez jego agresywny(?)
    atak moze miec wytlumaczenie

    > Nadalby nie było. Nie było, bo nie można poświęcać w obronie koniecznej
    > dobra wyższego (Życie, zdrowie), by bronić mniejszej wagi (mienie).

    > Ryzyko dziadka, który decydując sie na popełnienie prezestępstwa
    > powinien brać pod uwagę, że ofiara może być sliniejsza po prostu.

    Dlaczego takiego ryzyka kary/konsekwencji nie widze w przypadku intruza,
    w koncu pobil kogos (zapomnijmy, ze zabil, bo znow sie zaczniemy klocic).

    Ale pobil kogos i nic mu za to nie grozi.

    zen.aspx