    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: pieniądze i śmierć
    Date: Wed, 15 Sep 2004 10:12:46 +0200

    On Tue, 14 Sep 2004, Richat wrote:

    > + nasz kolega Cezar nabazgrał:
    > +
    > + > Sam przerabialem cos podobnego. W prawie bankowym jest artykul mowiacy o
    > + > tym, ze osoba ktora pokryla koszty pogrzebu moze podjac z konta zmarlego
    [...]
    > + wg mnie to jest chore, jak bank moze dysponowac poniekat moimi pieniedzmi.

    Kilka rzeczy mi się nie zgadza:
    1. Twoje pieniądze. Chodzi jak dobrze rozumiem o *dziś* "twoje pieniądze"
    które zostana po tobie kiedy umrzesz ? Podejrzewam że będą ci trochę
    obojętne :]
    2. Z pieniędzmi zmarłego coś zrobić trzeba. Koncept żeby należały się
    "komuś" jest tylko na pierwszy rzut oka oczywisty, a przynajmniej
    w zakresie "a komu" ? Rodzinie ("a dlaczego"), wg woli zmarłego ("a co
    rodzina z tego będzie miała"), państwu (czasami pewnie dostaje :>)...
    3. Czy z pogrzebem należy czekać jak rozumiem aż do podzielenia
    spadku, no bo "co ja mam wykładać na pogrzeb jak potem wszyscy
    spadkobiercy dostaną po równo" :> ? Co robic jeśli rodzina lub
    spadkobiercy (niekoniecznie rodzina) odmawia zajęcia się pogrzebem ?
    4. jakim prawem oskarżasz *bank* o prawo do stanowienia prawa w Polsce,
    czyli "jak śmieli zastąpić Sejm w stanowieniu ustawy" ? ;)
    To NIE BANK "zadysponował". Równie dobrze możesz mieć pretensje
    do pracodawcy że ściągnął ci podatek z pensji "bo ja chciałem
    wpłacić samodzielnie" ;)

    > + ten kraj jest naprawde pomylony, szkoda slow, normalnie zenada

    Moment.
    Możesz mieć zastrzeżenia w sprawie zasad podziału majątku *po zmarłym*
    - nim zmarły zmarł mógł sobie podzielić jak chciał i nikomu nic do tego
    nie było, jak zmarł są pewne ograniczenia (w tym dotyczące jego woli)
    i tyle. Opinie są różne. Można przyjąć np. zasadę "honoruje się TYLKO
    testament" (a reszta przepada na rzecz Skarbu Państwa :> zaspokojenia
    ew. wierzycieli "z tytułami" nie licząc) - przyjęto inne, dość
    skomplikowane technologie rozliczania.
    Ale akurat podważanie TEJ zasady (wypłaty organizatorowi pogrzebu)
    w myśl p. 3 jest IMO nieporozumieniem :]
    Zastanów się chwilę...

    pozdrowienia, Gotfryd