    From: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: pieniadze i jablka
    Date: Fri, 03 Dec 2004 16:16:15 +0100

    On 12/3/2004 2:51 PM, oen wrote:

    > 1 sytuacja:
    > jestem w sklepie samoobslugowym i miedy kasami i wejsciem do sklepu przy
    > koszykach leza na ziemi pieniadze, jesli ja je pierwszy zauwazylem i
    > podnioslem to czy powinienem oddac te pieniadze wlascicielowi sklepu?
    > (jesli on zauwazyl ze je podnosze) czy pieniadze moge zatrzymac?

    Zależy ile tych pieniędzy - dla 10 groszy i braku własciciela w okolicy
    nie ma co rozdzierac szat. Natomiast jak więcej wypadałoby je powierzyć
    na przechowanie osobie godnej i spróbować ustalić własciciela - ten co
    je zgubił powinien wiedziec ile, Tobie nalezy się 10% znaleźnego, ale
    możesz odstąpic od pobrania.
    Możliwe są też inne opcje, np. zatrzymanie dla siebie lub podział po
    równo z właścicielem, zakładając, że nie sa to jego pieniądze, np.
    "upadłe" kasjerce, czego prawdopodobieństwo jest większe, bo to jego
    sklep, a nie Twój.

    To, co wybierzesz zalezy od okoliczności i etyki, jaką wyznajesz.

    > 2 sytuacja:
    > ide chodnikiem i prze ogrodzenie przechodza galezie nad chodnik jabloni,
    > czy moge sobie zerwac jablko? czyje sa te jablka ktore jeszcze rosna na
    > drzewie ale po stronie chodnika (wlasnosc miasta) i czyje sa te ktore
    > juz opadna na chodnik??

    To, co za płotem, jest własnością tego, co teren na który spadło, jak
    leciało prosto "z góry" - przynajmniej dotychczas tak było - to
    formalnie - natomiast bardziej eleganckie jest zrezygnowanie ze zrywania
    jabłek rosnących na cudzym drzewie, nawet jak wiszą nad ulicą.

    Tak postapiłby człowiek przyzwoity - natomiast komunista zebrałby jabłka
    pod pretekstem sprzątania ulicy, wystawiłby fakturę VAT włascicielowi
    posesji i powiadomił straż miejską, by ukarała mandatem za zaśmiecanie -
    a po wszystkim, gdy właściciel np. obciąłby gałęzie, załatwiłby mu
    grzywnę za niszczenie zieleni miejskiej, albo co.

    Jak nie wiesz, jak postąpić, to zapytaj sam siebie, co byś chciał żeby
    spotkało Ciebie i Twoje mienie - i będziesz miał właściwą odpowiedź.
    Chyba, że jesteś grypsujący, to wtedy, gdy ktoś Ci odda portfel, to mu
    jeszcze trzeba z... , by se frajer nie myslał, że jest mocniejszy. Bo
    jak oddaje portfel, a nie musi, to jest mocnieszy.

    W kodeksach tez mniej więcej to piszą, nie chcesz chyba recytować
    paragrafów podnosząc z ziemi 5 zł czy jabłko?

    Pzdr: Catbert