  • Data: 2003-07-28 13:52:50
    Temat: Re: państwo w państwie
    Od: "Protr" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "kesser" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:bg2pas$77h$1@nemesis.news.tpi.pl...
    | Witam
    | Kolega poprosił mnie na świadka. Co się okazało ksiądz prowadzi na temat
    | mojej rodziny kartotekę i na podstawie jej podejmuje decyzje. Był bliski
    | odmówienia udzielenia ślubu gdzie ja mam być świadkiem ponieważ nie chodzę
    | do kościoła regularnie i nie przyjmuje księdza. Nie roztrząsam tematu że
    | notatka tyczy się moich rodziców i nie ma w niej podanych powodów dla
    | których taki stan rzeczy jest (po części wina księży z tej parafi).
    | Pytam czy takie praktyki są dozwolone, w pomieszczeniu znajdowały się
> [...]
    Krótko:
    Ksiądz nie ma nic do świadka jeśli to ślub tzw. konkordatowy - zgodnie z
    przepisami dotyczącymi USC. Związek pomiędzy byciem świadkiem ślubu a
    katolikiem może być rozpatrywany jedynie na płaszczyźnie moralnej, a nie
    formalnej.
    Prowadzenie kartoteki danych "kościelnych" jest co najmniej śmieszna, a
    odmowa na tej podstawie udzielenia zezwolenia na bycie świadkiem ślubu
    konkordatowego to już czysty absurd.
    Pytanie co zrobić, niestety niewiele, chociaż można koledze zaproponować
    rozbicie ślubu na 2 części i spokojnie świadkować na cywilnym.
    Natomiast czytanie przy świadkach kartoteki - tutaj można zastosować ochronę
    dóbr osobistych z kodeksu cywilnego (art. 23). Uważam, że osoba duchowna
    przekroczyła wszelkie granice kultury, dobrego smaku i miłości do bliźniego
    i takie postępowanie mogło stanowić naruszenie np. Twojego dobrego imienia.

    Piotr
    Rzeszów
    mailto me directly on p...@w...pl
    "Będziesz tam gdzie chcesz...
    dopóki nie znajdą Cię tu gdzie byłeś..."