    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: p2p - rozważania teoretyczne
    Date: Wed, 13 Feb 2008 01:24:53 +0100

    On Tue, 12 Feb 2008, Tomasz Pyra wrote:

    > Oczywiście. Ma do tego pełne prawo.
    > Może sobie zbudować muzeum swojej rzeźby i kasować za obejrzenie 500zł od
    > osoby.
    > A Ty możesz albo mu te 500zł zapłacić i skorzystać z tego że Ci rzeźbę
    > udostępni do obejrzenia, albo uznać że cena Ci nie odpowiada i nie obejrzeć.

    ...przyjmujemy...

    > Natomiast nie masz prawa w nocy włamać mu się (nie niszcząc zamka) do jego
    > muzeum i z hasłami "500zł to dla mnie za dużo" i "na włamaniu w nocy nikt nie
    > traci" sobie tej rzeźby oglądać.

    Nie masz (prawa).
    Przyjmujemy.

    > Proste?

    Wcale nie.

    W sąsiednim poście tłumaczę na bardzo konkretnym przykładzie
    (poszkodowanym jest osoba która napisała na grupy .foto, wątek
    tamże do wglądu, uprzedzam że nie należy do najkrótszych), że
    po prawdzie nie ma prawa, ale OPŁACA SIĘ tak zrobić.
    Bo sąd uzna, że pooglądanie warte było 5 zł więc należy się
    "z ustawy" trzykrotność (czyli 15 zł), a "za nadmiar" kumpel
    Jacka zapłaci Sądowi 485/500 (czyli 97%) kosztów sądowych
    i tak samo co do kosztów obrony pozwanego.
    Łącznie pozwany płaci ze 20 zł (a kumpel Jacka parę stów)
    i wszyscy udają, że są zadowoleni (adwokaci na pewno).

    PRAWO USTALA DE FACTO PRZYMUS CENY RYNKOWEJ, włącznie z przypadkami,
    dla których jej NIE MA (i logika rozmija się z prawem).

    pzdr, Gotfryd