  • Data: 2008-02-13 09:14:37
    Temat: Re: p2p - rozważania teoretyczne
    Od: Krzysztof Stachlewski <s...@f...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Tomasz Pyra pisze:

    > A po drugie co Cię obchodzi koszt powielenia skoro jest on kroplą w
    > morzu tego jakie są koszta całego przedsięwzięcia?

    Ale co mnie to obchodzi? (Tak!)
    Czy właściwe jest tworzenie specjalnego prawa po to, by mogła
    istnieć pewna gałąź przemysłu?
    Z szerszego punktu widzenia - *niekoniecznie*.

    W gospodarce rynkowej, nie sterowanej spec-przepisami,
    opłacalność przedsięwzięcia ustala rynek.
    Co z tego, że olbrzymimi środkami można osiągnąć dany cel
    - na przykład polecieć na Marsa - jeśli rynkowo jest to nieopłacalne.
    Gdyby ustalić specjalny podatek "od patrzenia w niebo",
    idący na finansowanie firm latających na Marsa, to zaraz by się
    to opłaciło.

    > Wyprodukowanie programu komputerowego kosztuje np. 500.000zł, koszt
    > wyprodukowania kopii z dystrybucją to jakieś 10zł. I co z tego?

    Łatwo więc widać, że produkcja softu "na półki", sprzedawanego
    za pieniądze nie jest ekonomicznie opłacalna w dobie Internetu.
    Chyba, że istnieją specjalne ustawy, zapewniające producentom
    taki zysk.
    (O, tak na przykład działa teraz PKP.)
    Istnieje mnogość produktów, wymagających oprogramowania,
    które nie korzystają z modelu półkowego, więc nie martw się,
    dla programistów pracy nie zabraknie.

    > Przykro mi, ale wykazujesz się powalającą nieznajomością realiów
    > produkcji tego typu dóbr. Dowiedz się o tym czegoś nim walniesz tu
    > kolejny taki tekst.

    Podnosząc stary przykład - tak samo niewiele powinien Cię obchodzić
    los producentów uprzęży dla koni, wraz z pojawieniem się samochodu.

    Stach