    From: skowrona <s...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: osmologia
    Date: Mon, 09 Feb 2004 23:37:58 +0100

    > Dzień dobry.Bardzo proszę o pomoc w odpowiedzi na moje pytania:
    > 1) czy ślad zapachowymoze stanowić podstawę postawienia zarzutu
    > (jako jedyny dowód w sprawie)?
    > 2)Czy istnieje Orzecznictwo sądu Najwyzszego w sprawie dopuszczenia
    > śladu zapachowego jako dowodu czy poszlaki?
    > 3)Czy na podstawie śladu zapachowego jako poszlaki lub dowodu
    > mozna wydać wyrok skazujacy?(jedyny dowód)
    > Z GÓRY BARDZO DZIĘKUJĘ

    Ślad zapachowy to wprawdzie rzeczowe źródło dowodowe, ale dla
    prokuratora/sądu źródłem wiedzy jest biegły, który przeprowadza ekspertyzę
    osmologiczną. I jego opinia będzie dowodem w sprawie.
    Jest orzeczenie Sądu Najwyższego o sygnaturze V KKN 440/99 (mam wynotowaną
    jedynie sygn., niestety nie znam miejsca jego publikacji), mówiące o
    warunkach dopuszczalności takiego dowodu. Jak pamiętam dotyczy tego, że
    badanie osmologiczne powinno być przeprowadzone w formie ekspertyzy
    poprzedzonej wydaniem postanowienia o powołaniu biegłego i zakończone
    wydaniem przez niego opinii.

    Poza tym w CLK KGP sporządzono instrukcję (czy zbiór zasad) dotyczącą
    metodyki przeprowadzania takich badań przy użyciu metody biologicznej czyli
    z użyciem aparatu węchowego pieska :-). Opisano w niej szczegółowo jak
    należy pobierać ślady, powielać je i jak następuje rozpoznanie ich przez
    pieska. Z badania przeprowadzonego zgodnie z opisaną tam procedurą
    sporządza się sprawozdanie zakończone opinią.

    Ślad zapachowy wskazuje na obecność danej osoby w pewnym miejscu, ale jakie
    to ma znaczenie dla odpowiedzialności karnej tej osoby, to można moim
    zdaniem określić dopiero na podstawie całokształtu okoliczności.

    Pozdrawiam,
    Magda