    From: "Jakub" <...@...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: odsprzedane aprawa autorskie-majątkowe a reklama autora
    Date: Fri, 5 Aug 2005 15:04:51 +0200

    Bardzo dziękuje i dopowiadam co trzeba licząc na dalsze wsparcie.

    "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl> wrote in message

    > Nie piszesz na jakich polach eksploatacji - co na ten temat zapsialiście w
    > umowie?

    na następujących polach eksplatacji: wynajem, dalsze przenoszenie,
    udzielanie licencji, użytkowanie, rozpowszechnianie, modyfikacje,
    publikowanie, publiczne przedstawianie, odtwarzanie, prezentacje,m zmiany,
    zamieszczenie na stroniach WWW.

    > Czy jego życzenia są legalne w
    >
    > trudno coś powiedziec, nie wiedząc nic konkretnego o zakresie waszej
    > współpracy. Na ile "życzenia co do kształtu" wpływały na Twoją pracę. Czy
    > było to ogólne - program ma robić to i to- czy szczegołowe, uzgadniane
    > krok po kroku decyje co do kształtu posczególnych elementów programu. W
    > pierwszy przypadku Ty jesteś wyłacznym autorem. W drugim byc moze ktoś
    > mógłby uznać, ze w ogóle nie jestes autorem. Pomiędzy tymi stanami jest
    > caaaała przestrzen stanów pośrednich. Do której sytuacji Ci bliżej?

    Ja jestem programistą, nikt inny nie pracował nad kodem programu. A
    instrukcjie zleceniodawcy dotyczyły tylko funkcjonalności i prezentacji
    danych. Np. "proszę usunąć ta kolumnę, bo użytkownika na tym etapie i tak
    nie będą te dane interesowały, gdzieś indziej się to umieści". Zleceniodawca
    reprezentował tylko wymagania użytkownika.

    Od strony informatycznej: projekt, design, wykonanie, kompilacja jest
    procesem który wykonywałem na postwawie dobranych przeze mnie technologii,
    każda linijka kodu jest moja.

    > Mozesz, zkaładając nawet, ze jesteś tylko współautorem, to masz prawo do
    > ujawnienia swojego autorstwa, chyba że:

    > ta wyłaczność obejmowała pole eksploatacji określone np. tak:
    > - reklama internetowa
    >
    > a jeszcze gorzej, jeśli napisalibyscie tak:
    > reklama internetowa, w tym reklamausług tworzenia programów komputerowych.
    >
    > Jeśli takich pól eksploatacji nie zamieściliście w umowie, ( a z mojego
    > doświadczenia wynika, ze prawie nikt tego nie zamieszcza), to, jak już
    > napisałem powyzej, mozesz swobodnie zaprezentowac sie tak, jak zamierzasz.

    tylko powtórze z góry:

[...]

    Właśnie te "prezentacje" głównie mnie zastanawiają bo zamieszczanie na
    stronach WWW (tu bardziej chodzi chyba o udostępnienie programu do
    ściągnięca, a tego nie chce.

    > To jest delikatny problem korzystania z cudzej renomy. Zastanawiam się
    > ejdnak - nie znam się na tym - czy przyjęte jest w programach robionych na
    > indywidualne zamówienie zamiesczanie tego typu informacji? Jeśli tak, to
    > możesz, jeśli nie, a wydaje mi się ,że tak właśnie jest, ze to jest
    > odosobniona praktyka, to doradzałbym ostrożność.
    > Z drugiej strony, samo wyliczenie klientów jest dość często spotykaną
    > formą reklamy i jeżeli jest prawdziwe nie budzi większych kontrowersji.
    > Chyba mozesz to zrobić

    Tutaj sytuacja jest trochę inna. Zawartość okienka 'about' została określona
    zarówno przez przyszłego właściciela jak i pośrednika. Jest tylko kwiestja
    tego że jeśłi mam się przedstawaić jako autor i robić te screenshot'y w
    internecie, to czy pokazanie okienka 'about' wraz z innymi "zdjęciami" nie
    było by nielegalnym, wykożystaniem wizerunku klienta. Bo przecież

    > Co to znaczy? Określiliście w umowie moment przejścia praw, czy też nie
    > macie jeszcze podpisanej umowy. Jeśli to drugie, to zwróc uwagę nw
    > wskazane wyzej pola eksploatacji

    Mamy podpisanę umowę, ale moment przejścia praw autorskich (zgodnie z umową)
    został określony na dzień podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego, co
    jeszcze nie nastąpiło (nie naciskałem na to aż tak bardzo).

    Z góry dziękuje za dalszą pomoc.