    From: "xmarcel" <x...@b...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: odręcznie spisany testament
    Date: Thu, 14 Oct 2004 00:21:07 +0200
    Sender: 7...@a...lublin.pl.invalid

    Użytkownik "andrzej" <a...@B...pl> napisał w wiadomości
    news:ckk2vv$dln$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Witam!
    > Moi rodzice spisali odręcznie na kartce papieru testament. Nie ma
    żadnych
    > świadków. Chcialbym dowiedzieć się czy to wystarczy, aby taki
    testament był
    > uznawany?

    taki testament bedzie wazny jezeli:
    jest w calosci pisany reka testatora
    jest oznaczona data spisania
    jest podpisany
    w jednym dokumencie swoja wole wyrazic moze _jedna_ osoba

    > W testamencie chodzi o przekazanie mnie domu.
    > Ponieważ jest jeszcze mój brat, który wcześniej otrzymał pieniądze
    żeby nic
    > do mnie nie mieć ( oczywiście nigdzie o tym nie jest zapisane),

    darowizny dokonane w czasie 10 lat od otwarcia spadku uznawane sa jako
    czesc spadku juz przekazana

    mam drugie
    > pytanko. Czy po takim testamencie nic nie może mi zrobić?
    > Słyszałem o czymś takim jak zachówek, czyli pomimo tego iż rodzice.
    > przekazali w testamencie mi majątek (dom) to innym dzieciom, po
    śmierci
    > rodziców, tak i tak należeć się będzie jakaś jego część?

    tak

    > Co zrobić aby tego uniknąć?

    w tej sytuacji wydaje mi sie, ze mozna dac bratu do podpisania dakument
    w ktorym potwierdza przyjecie darowizny (jako naleznego spadku)od
    rodzicow. problem z tym moze miec pozniej, bo pewnie nei zaplacic
    podatku od tej darowizny ;)

    > Czy może lepiej, aby zapisali że drugi syn jest wydziedziczony (co to
    wogóle
    > oznacza)?

    wydziedziczyc mozna tylko osobe, ktora dopuscila sie "razacej
    niewdziecznosci", a newet wtedy taki wydziedziczony moze probowac to
    podwazyc

    pozdro