    From: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: odp.cywilna lekarza
    Date: Fri, 14 Feb 2003 15:42:04 +0100

    Użytkownik <m...@s...pl> napisał w wiadomości
    news:4650.00000b4f.3e4a3a4d@newsgate.onet.pl...
    > Mam pytanie : czy i do jakich granic lekarz ponosi odpowiedzialność
    cywilną za
    > działania podejowane w stanach terminalnych? Za co konkretnie odpowiada?
    Jak
    > dalece jest obowiązany ratować życie ludzkie? Proszę podać mi przykładowe
    OSN,
    > jak również glosy do orzeczeń.
    > Dziękuję.
    Wybacz, ale Twoje pytanie jest trochę niejasne. Jeśli chodzi Ci o to, czy za
    działania/zaniechania dotyczące osób w stanach terminalnych lekarz odpowiada
    mniej, tak jakby życie tych ludzi było mniej warte, to nie ma w ogóle takiej
    opcji. Nie ma w naszym prawie takiego podziału, skąd więc SN miałby się w
    tej kwestii wypowiadać? Tak samo jak nigdy nie musiał się wypowiadać w
    kwestii, że życie kobiet i mężczyzn, albo dzieci i dorosłych, jest tyle samo
    warte. Odpowiedzialność lekarza nie może być uzależniana od tego, ile życia
    jeszcze pacjentowi zostało.
    Jeśli natomiast pytasz o ratowanie życia ludzkiego wbrew woli pacjenta, to
    generalnie pacjent może sobie nie życzyć pomocy lekarskiej.

    Pozdrawiam,
    Marta