    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: nowe na drodze
    Date: Tue, 24 Feb 2009 15:57:49 +0100

    news:go0v89$83t$1@news.onet.pl...
    > Myślę, że bank nie ma szklanej kuli i nie będzie w stanie podać
    > kierującego pojazdem. A nikogo innego nie można się pytać, obowiązek
    > udzielenia informacji ciąży wszak na właścicielu, a nie np.
    > leasingobiorcy.

    Moim zdaniem ta ustawa jest próbą jakiegoś wyeliminowania oczywistych
    możliwości uniknięcia odpowiedzialności za przekroczenie prędkości
    zarejestrowane fotoradarem. Coraz więcej samochodów ma przednie szyby
    pokryte warstwą zapobiegającą przechodzeniu promieniowania podczerwonego,
    która dodatkowo w praktyce czyni fotografie z fotoradaru nieczytelną, w
    odniesieniu do twarzy kierującego. Poza tym szereg absurdalnych ograniczeń
    prędkości, w miejscach cokolwiek dziwnych i na dodatek uparcie osłanianych
    fotoradarami spowodował, że choć nie za bardzo wypada o tym pisać, to moim
    zdaniem znacząco spadło poparcie społeczne dla tego typu przedsięwzięć. To
    coś podobnego do kopiowania utworów czy programów komputerowych. Choć jest
    to zabronione, to większość obywateli uważa ściganie tego za fanaberie i
    nabijanie statystyki, a nie ochronę prawa.

    Okazało się zresztą chyba, że i sadu zaczynają iść w tym kierunku. Gdzieś
    czytałem o wyroku uznającym, że nie jest wykroczeniem przejście na
    czerwonym świetle w sytuacji, gdy nawet teoretycznie nie mogło dojść do
    spowodowania zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. tylko czekać, jak
    ktoś się uprze i padnie precedens dowodzący, ze nie jest wykroczeniem
    przekroczenie prędkości w sytuacji, gdy nie powoduje to zagrożenia
    bezpieczeństwa ruchu drogowego. A przecież ja z głowy jestem w stanie
    wymienić pewnie z kilkadziesiąt takich miejsc, gdzie obowiązuje
    administracyjne ograniczenie, przy braku jakichkolwiek sensownych
    przesłanek faktycznych.

    Ja nie wiem, czy ucieczka w karę administracyjną, która w mniejszym stopniu
    podlega ocenie sądu, nie jest odpowiedzią na to zagrożenie. A to juz
    zaczyna być bardzo ryzykowna droga - w mojej ocenie. I już mniejsza o tę
    prędkość, ale chodzi o zasadę. Co bardziej obeznani prawem pewnie
    pamiętają, jak w okresie międzywojennym ówczesne władze wpadły na pomysł
    administracyjnego pozbawiania wolności (Bereza Kartuska). Do dziś nam się
    to wypomina, gdy protestujemy przeciwko obozom zagłady.

    W mojej ocenie pomysł z administracyjnym ściganiem przekroczenia
    prędkości - choć sam w sobie nie jakoś bardzo groźny - tworzy bardzo
    niebezpieczny precedens w skali całego systemu prawa.