eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoniedoręczenie odpisów pism a nieważność postępowania cywilnego › Re: niedoręczenie odpisów pism a nieważność postępowania cywilnego
  • Data: 2006-12-09 15:28:20
    Temat: Re: niedoręczenie odpisów pism a nieważność postępowania cywilnego
    Od: "Marcin Krzemiński" <radca@BEZ_TEGOradca.krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Prawdę mówiąc sąd opiera sie na dowodach a nie na tym co wypisują strony w
    > swych pismach. Tym samym trudno zazwyczaj przyjąć że nie doręczenie
    > takiego pisma powoduje pozbawienie strony możliwości działania w procesie.

    Masz rację. Ale in casu powód nie powołuje dowodów, pozwany tylko
    zaprzecza. Sąd w ustnych motywach przywołuje argumenty zawarte w piśmie
    procesowym, najwyraźniej uznając je za przyznane. Albo też raczył był
    działać inkwizycyjnie.
    Jak na mój rozum to ewidentne naruszenie praw strony do obrony (zarzuty,
    kontrdowody).

    > W dodatku to ze sąd ma obowiązek doręczyć pismo drugiej stronie nie
    > zwalania strony od obowiązku dbania o swoje interesy i zaglądania do akt
    > sprawy.

    Zgadza się. Zresztą były przeglądane. Ale też strona nie ma możliwości
    grzebania sądowi w aktach na rozprawie w poszukiwaniu ewentualnych pism
    strony przeciwnej złożonych dzień wcześniej, gdy akta były "w referacie".

    > No i pisma składane tuż przed rozprawą są zazwyczaj na niej omawiane.

    Nie były. W protokole też brak wzmianki.

    > Więc w apelacji nie skupiałbym się na nieważności lecz naq zarzutach
    > merytorycznych.

    Jednak na pierwszym miejscu postawię nieważność, choćby przez wzgląd na
    wygodę sądu odwoławczego.

    Trochę mi żal pani asesor, która może tylko przeoczyła ten drobny fakt
    niedoręczenia obejmując sprawę po kimś innym, ale z drugiej strony zrobiła
    stronie krzywdę ...

    Dzięki za orzeczenia, zwłaszcza III CKN 461/99, które na pewno się przyda.

    Chylę czoła i pozdrawiam,

    Marcin.