    Subject: Re: nabycie obywatelstwa poprzez slub
    From: "M.A. Wroblewski" <m...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Thu, 01 Jul 2004 08:19:28 GMT

    On 6/27/04 5:49 AM, in article cbm576$j05$...@i...gazeta.pl, "Sinistar"
    <n...@n...no> wrote:

    > Czy w wypadku zawarcia malzenstwa z obywatelk? USA mam szanse na
    > automatyczne nadanie obywatelstwa?
    > I jeszcze pare kwestii co do tego:
    > - Czy nadawane jest ono od razu po zakonczeniu wszelkich czynnosci w USC czy
    > tez wymaga dodatkowych dzialan?
    > - Czy slub taki (i jego rejestracja cywilna) ma sie odbyc w USA czy w
    > Polsce? Czy w obu krajach ?
    > - Czy w wypadku ewentualnego rozwodu moge miec jakies problemy ? (chyba
    > obywatelstwa cofnac nie mozna... nie wiem...)
    > - Czy malzonka (Amerykanka) rowniez dostanie obywatelstwo polskie?
> [...]
    1.W amerykanskim prawie imigracyjnym nie istnieje pojecie ""automatycznego
    nadania obywatelstwa". Po zawarciu zwiazku malzenskiego, malzonek, ktory
    jest obywatelem USA moze zlozyc petycje imigracyjna, ktora po zatwierdzeniu
    bedzie stanowila podstawe do ubiegania sie o prawo stalego pobytu dla
    malzonki. Jest to proces obwarowany wieloma przepisammi szczegolowymi i
    wcale nie jest prosty do przejscia. W zeszlym roku, w biurze imigracyjnym w
    Nowym Jorku, zatwierdzono tylko 57 procent tego typu podan, reszte uznajac
    za oszustwo imigracyjne.
    2. Slub moze sie odbyc nawet na Madagaskarze, wazne jest aby byl legalny.

    3. Jezeli rozwod nastapi przed uzyskaniem prawa stalego pobytu, to raczej
    nalezy oczekiwac decyzji odmownej.

    4. Jezeli jedno z rodzicow jest obywatelem USA, to dzieci takze sa
    obywatelami USA. USA nie uznaje podwojnego obywatelstwa - dla rzadu USA
    takie osoby sa zawsze obywatelami USA.

    Mirek