    From: "pissmejker" <p...@t...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: mobbing
    Date: Sat, 27 Nov 2004 11:27:58 +0100

    wiadomości news:co9dol$feg$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > wiadomości news:co8alc$tm$2@news.onet.pl...

    > Podobno (nie jestem pewien czy to prawda - wiadomość z mediów) z
    > molestowaniem seksualnym jest tak, że domniemywa się słuszność oskarżenia
    > i to oskarżony musi udowodnić niewinność. Może z mobbingiem jest podobnie?
    >
    > Alek

    Mobbing (prześladowanie) - próba definicji i wybrane zagadnienia prawne.

    Jak zatem należałoby zdefiniować mobbing w znaczeniu prawnym? Otóż naszym
    zdaniem, mianem tym należałoby określić bezprawne, systematyczne i
    długotrwałe zachowania (działania i zaniechania) osób będących członkami
    pewnego zespołu ludzkiego, podejmowane bez powodu lub z oczywiście błahego
    powodu, skierowane przeciwko innym członkom (innemu członkowi) grupy i
    godzące w ich dobra prawnie chronione, a mające na celu zmuszenie
    pokrzywdzonego do opuszczenia danego zespołu.

    Odszkodowanie, zadośćuczynienie za mobbing w miejscu pracy.

    Co do zasady definicja ta (definicja mobbingu - art. 943 k.p.] jest
    prawidłowa. Wyczerpuje większość typowych "objawów" potwierdzających
    stosowanie mobbingu w miejscu pracy i, co najważniejsze, kładzie nacisk na
    fakt, iż nie wystarczy jednokrotne lub kilkakrotne stosowanie mobbingu w
    krótkim okresie. Jest to najtrudniejsza okoliczność do udowodnienia. W
    przypadku molestowania seksualnego wystarczy nawet jednokrotne naruszenie
    godności pracownika. Istnienie mobbingu wymaga udowodnienia przez
    pracownika, iż pracodawca stosuje ten proceder przez dłuższy czas. Jest to
    nieostre pojęcie, ale długotrwały terror psychiczny w miejscu pracy to, w
    mojej ocenie, co najmniej 6 miesięcy. Druga, ważna przesłanka to
    "uporczywość" zachowań pracodawcy. Chodzi tutaj o duże nasilenie złej woli
    ze strony pracodawcy. Świadczyć może o tym np. przeniesienie pracownika na
    stanowisko, które uwłacza jego kwalifikacjom.

    Odszkodowanie, zadośćuczynienie za mobbing w miejscu pracy.

    Pracownik, żądając odszkodowania (art. 24 § 2 k.c.) bądź zadośćuczynienia za
    doznaną krzywdę lub zapłaty sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny (art.
    448 k.c.), powinien, zgodnie z art. 6 k.c., udowodnić fakt stosowania
    bezprawnych działań, tj. szykanowania w miejscu pracy ze strony pozwanego
    pracodawcy, uzasadniających zastosowanie przepisów statuujących ochronę dóbr
    osobistych. Ciężar dowodu może się jeszcze bardziej przesunąć w kierunku
    pracownika, gdy pracodawca wykaże, iż źródłem konfliktu jest postawa samego
    pracownika. Ofiara mobbingu musi jedynie dowieść naruszenia jej dobra
    osobistego, sprawca - aby się ekskulpować - musiałby wykazać brak
    bezprawności w swoim zachowaniu, co jest związane z zawartym w art. 24 k.c.
    domniemaniem bezprawności. Ciężar przytoczenia faktów spoczywa więc w
    zasadzie wyłącznie na powodzie, który powinien wywiązać się z niego w
    zakresie umożliwiającym sądowi sprawdzenie zasadności żądania.