    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: malowanie włosów w gimnazjum
    Date: Tue, 4 Jan 2005 19:13:58 +0100
    <cr6ab9$ru1$1@inews.gazeta.pl> <cr6c35$3lc$1@inews.gazeta.pl>
    <cr6f1k$cl1$1@inews.gazeta.pl> <cr6kv0$2f7$1@inews.gazeta.pl>
    <cr6n83$b0i$2@inews.gazeta.pl> <cr6p6v$i59$1@inews.gazeta.pl>
    <cr7apo$n5e$2@inews.gazeta.pl> <cr7bf9$p4c$1@inews.gazeta.pl>
    <cr7gv6$80o$1@inews.gazeta.pl> <cr8b5a$a2t$1@inews.gazeta.pl>
    <cr8oel$jo3$3@inews.gazeta.pl> <cr90hq$ihe$1@inews.gazeta.pl>
    <cr96m6$bqg$1@inews.gazeta.pl> <cr97b7$ec7$1@inews.gazeta.pl>
    <cr9kq1$dev$3@inews.gazeta.pl> <cr9o3r$rlg$1@inews.gazeta.pl>
    <cr9t2m$i77$2@inews.gazeta.pl> <cra17c$29q$1@inews.gazeta.pl>
    <crb1m8$490$3@inews.gazeta.pl>
    <fm5epcv5f0ds$.1dc1runl8j76m.dlg@40tude.net>

    Użytkownik "Roman G." <r...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:fm5epcv5f0ds$.1dc1runl8j76m.dlg@40tude.net...

    > Leży w domu, dziecko samo weźmie. Nie mam podstaw zabronić, według Ciebie.

    No, w sumie Twój samochód stoi też nei pilnowany przed blokiem. :-)

> [...]
    > § 3. Władza rodzicielska powinna być wykonywana tak, jak tego wymaga dobro
    > dziecka i interes społeczny.
    > Art. 96. Rodzice wychowują dziecko pozostające pod ich władzą rodzicielską
    > i kierują nim. Obowiązani są troszczyć się o fizyczny i duchowy rozwój
    > dziecka i przygotować je należycie do pracy dla dobra społeczeństwa
    > odpowiednio do jego uzdolnień."
    >
    > ad. 2
    > "Sprawuje opiekę pod nieobecność rodziców."
    >
    > Drążę dalej:
    > ad. 1
    > Też tak myślałem, ale zdębiałem, bo ktoś uważający się za biegłego w

    Jakie zadałeś pytaniem, taką dostałeś odpowiedź. Zajrzyj do postu, w który
    przywołałeś podstawę prawną i upewnij się, czy aby na pewno podałeś Art.
    95§1, 2 i 3 oraz art. 96? Bo mój czytnik twierdzi co innego, ale może jest w
    błędzie. W razie kłopotu Twój post jest w oryginale tutaj:

    A pytałeś tych prawników, jaka jest podstawa prawna zabronienia malowania
    włosów? Romek, zrozum wreszcie, że o ile rodzic faktycznie kilka furtek ma,
    by czegoś dziecku zabronić, albo mu coś nakazać. A jak nawet tę granicę
    przekroczy, to i tak z wielu powodów żadnej kary za to nie poniesie w
    przeważającej większości wypadków. Bo albo jakiś kontratyp się znajdzie,
    albo też szkodliwość społeczna będzie znikoma, albo jeszcze coś innego.
    Wiele naruszeń prawa drobniejszych jest ścigane na wniosek lub z oskarżenia
    prywatnego nawet, więc i z tego powodu z reguły nie bywa ścigane. W wypadku
    rodzica prawo wkracza w naprawdę drastycznych przypadkach.

    Ale to nie ma to bezpośredniego przełożenia na szkołę, czy inną placówkę
    wychowawczą. Z dyrektorem szkoły sprawa już nie jest taka prosta i
    oczywista. Zwłaszcza, gdy wydaje zakazy czy nakazy, które tak naprawdę wcale
    nie mają na celu zapobieżenie bezpośredniemu niebezpieczeństwu czy
    zachowaniu porządku i nie znajdują oparcia w woli rodziców. W tym konkretnym
    wypadku, wszak zakaz farbowania włosów nawet nie ma oparcia we władzy
    rodzicielskiej, bowiem nikt rodziców pytającej nie pytał, czy wyrażają na to
    zgodę, albo czy się sprzeciwiają. Moim zdaniem szkoła obligatoryjnie takiego
    zakazu wydać nie może.

    I by nie bić tej piany w nieskończoność, to albo podaj solidną podstawę
    prawną z której może taki zakaz wynikać, albo przyjmijmy, że mamy odrębne
    zdania i tyle. Bo ja dopuszczam pogląd, że mogę się mylić, no ale bym
    zmienił zdanie, to trzeba jakiegoś konkretnego argumentu, nie zaś mglistych
    i ogólnych przepisów, z których wynika, że szkoła ma obowiązek opieki. Bo go
    ma i to nie ulega wątpliwości. I ma na tej podstawie oczywiście prawo
    wydawania nakazów, zakazów i poleceń. I podstaw prawnych do tego znajdziesz
    masę. Te które podałeś i te których nie znalazłeś. Nie ma sensu ich
    wyciąganie. Kwestią sporna pozostaje, czy ma prawo zakazać malowania włosów,
    a na to podstawy prawnej nie znalazłeś, a ja również nie znam.

    I jeśli nie masz pomysłu na wskazanie takowej, to może zakończmy ten wątek.