    From: Arek <a...@e...net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: licencja OEM a używany komputer
    Date: Wed, 17 Dec 2003 02:20:37 +0100

    poreba rzecze:
    [..]
    > Poradź mi co mam robić, bo wg tego co mówisz jeżeli komukolwiek
    > udostępnię ten program nie będę mógł ograniczać jego pól eksploatacji.

    Nic takiego nie powiedziałem!
    Po raz kolejny proszę Cię byś nie przekręcał moich słów, szczególnie gdy
    nie odróżniasz pól eksploatacji od użytkowania programu!

    > To jak, mogę zastrzec ww. ograniczenia w licencji czy nie?

    Jeżeli udzielisz licencji to tak.
    W przypadku sprzedaży egzemplarzy programu - nie.

    W art. 74. ust 4. masz wymienione autorskie prawa majątkowe:
    4. Autorskie prawa majątkowe do programu komputerowego, z zastrzeżeniem przepisów
    art. 75 ust. 2 i 3, obejmują prawo do:
    1) trwałego lub czasowego zwielokrotnienia programu komputerowego w całości lub w
    części jakimikolwiek środkami i w jakiejkolwiek formie; w zakresie, w którym dla
    wprowadzenia, wyświetlania, stosowania, przekazywania i przechowywania programu
    komputerowego niezbędne jest jego zwielokrotnienie, czynności te nie wymagają
    zgody uprawnionego,
    3) publicznego rozpowszechniania, w tym użyczenia lub najmu lub dzierżawy,
    programu komputerowego lub jego kopii. Wraz z pierwszą sprzedażą egzemplarza, na
    którym program został utrwalony, przez uprawnionego lub za jego zezwoleniem,
    wyczerpuje się prawo do rozpowszechniania tego egzemplarza; nie narusza to prawa
    do kontroli dalszego najmu lub dzierżawy programu komputerowego lub jego egzemplarza.

    a w art.6. masz definicje

    1) utworem opublikowanym jest utwór, który za zezwoleniem twórcy został
    zwielokrotniony i którego egzemplarze zostały udostępnione publicznie,
    3) utworem rozpowszechnionym jest utwór, który za zezwoleniem twórcy został
    udostępniony publicznie,

    Masz też orzeczenie sądu - NSA z dnia 24 listopada 2003 sygnatura FSA 2/03 -
    stwierdzające, że aby można było mówić o udzieleniiu licencji to nabywca
    oprogramowania musi otrzymać jedno z praw wymienionych w art. 74 ust. 4.
    W pozostałych przypadkach mamy do czynienai z przeniesieniem własności egzemplarza
    utworu, czyli po prostu przypadek: "Wraz z pierwszą sprzedażą egzemplarza, na
    którym program został utrwalony, przez uprawnionego lub za jego zezwoleniem,
    wyczerpuje się prawo do rozpowszechniania tego egzemplarza"

    Czy już wiesz co powienieneś zrobić, żeby zachować kontrolę nad swoim programem?

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.elita.pl/arek