    From: "Bibeck" <bibeck[wytnij_to]@op.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kupowanie znaczkow na poczcie
    Date: Sat, 13 Jan 2007 20:32:08 +0100

    > A co Cię skłania do odmiennego traktowania tego towaru?
    > (hint) Przecież nawet, jak sprzedawca będzie sprzedawał
    > każdemu po połówce chleba, to dla kogoś może zabraknąć.
    > Czy to upoważnia sprzedawcę do odmowy jednemu z wcześniejszych
    > klientów np. dlatego, że ten kupuje też bułki (więc jakieś
    > jedzenie już będzie miał)?

    Sklania mnie do tego charakter towar - a wiec podstawowy srodek spozywczy.
    Gdyby sklepikarz sprzedal calosc i nie mial tego komfortu o ktorym piszesz,
    ze ktos dowiezie, to w ilus tam rodzinach nie byloby np. sniadania;) moze
    troche przesadzam, ale ja uwazam, ze w tym przypadku sedzia nie nalozylby
    grzywny na sprzedawce (w oparciu np. o art.5kc).

    > Nie znam się, ale nie traktowałbym tych przepisów w ten sposób. Zauważ,
    > że 387kc dotyczy ogólnie umów, natomiast 135kw konkretnie handlu
    > detalicznego i przedsiębiorstw gastronomicznych. W dodatku o ile
    > w KC jest pisane o naprawieniu szkody w określonych przypadkach,
    > gdy umowa okazuje się nieważna, o tyle w KW masz penalizację
    > _odmowy_ sprzedaży. A więc sytuacji, w której de facto nawet
    > nie dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży (bo sprzedawca
    > _nie_ zobowiązuje się do przeniesienia na kupującego
    > własności rzeczy, ale właśnie tego odmawia).

    Tak myslisz? a jak w sklepie zobaczysz towar w niskiej cenie i bedziesz
    chcial go kuic a sprzedawca odmowi, to bedziessz dazyl do tego zeby dostal
    kare grzywny, czy raczej bedziesz stanowczo zadal przeniesienia wlasnosci i
    przyjecia ceny?? Jesli bedziesz zadal wydania to jakim prawem skoro nie bylo
    umowy ? wtedy juz tylko grzywna pozostaje? cos mi sie nie chce wierzyc :/
    Ja myslalem, ze oferta jest wlasnie wyrazeniem woli przeniesienia wlasnosci
    na klienta. Natomiast brak towaru bedzie wtedy niewaznoscia umowy.

    > Dokładnie. Dlatego ta sama sprawa przed jednym sądem może
    > być wygrana przez kupującego, a przed innym przez sprzedawcę.

    i o tym caly czas mowie a nie wolno zapominac o np zasadach wspolzycia
    spolecznego co daje sedziom baaardzo duze pole manewru
    t".

    > Ale dopiero w momencie, kiedy sprzedawca się o tym zorientuje,
    > a nie zorientuje się zanim ktoś nie poprosi o towar z gabloty ;)
    > Więc pierwszy klient może się awanturować.

    moze i ma prawo moim zdaniem:)

    > Hmmmm... W ogólnym przypadku przyznałbym rację kupującemu. Sprzedawca
    > zawsze może zamówić kolejną dostawę chleba, więc nie jest to
    > wystarczające uzasadnienie (moim zdaniem). I od razu uzupełnię to
    > informacją, że sytuację z brakiem chleba w sklepie znam z własnego
    > doświadczenia (jakiś czas pracowałem w sklepie) - piekarnie nigdy
    > nie robiły problemu z dodatkową dostawą.

    no dbra, nie zmuszaj mnie do wymyslania wersji ekstremalnej ze sklepikiem we
    wsi w gorach gdzie pociag dojezdza raz na miesiac a drogi nie ma :-D