  • Data: 2004-03-31 08:58:00
    Temat: Re: kto odpowiada pełnomocnik czy pozwany?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl> napisał w wiadomości
    news:c4dum0$2cp$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > tez tak sadze. I nie zgadzam sie, ze nikt. Po pierwsze istotne jest co
    to za
    > "klamstwa" i jakie byly granice pelnomocnictwa. Jest tez cos takiego
    > tworzenie falszywych dowodow (art. 235 k.k.).

    Pismo procesowe nie jest dowodem. Jakby zaczęli fabrykować jakieś
    dokumenty i dołączać do pism procesowych, to by ewentualnie popełnili
    przestępstwo. Ale przestępstwo fałszowania dokumentu, czyli któreś z
    zakresu 270-276 kk w zależności od konkretnego przypadku.

    Artykuł 235 kk w ogóle nie pasuje do tego zagadnienia. Pytająca pisze po
    pozwanym z czego wnoszę, że chodzi o postępowanie cywilne. Art. 235 kk
    odnosi się do fabrykowania dowodów w celu skierowania przeciwko jakiejś
    osobie postępowania karnego.

    Żaden znany mi przepis nie zabrania przesłuchania pozwanego, o ile
    oczywiście są jakieś kwestie, które może on wnieść do sprawy. Wynika to z
    art. 299 kpc, gdzie czytamy, że jeżeli po wyczerpaniu środków dowodowych
    lub w ich braku pozostały nie wyjaśnione fakty istotne dla rozstrzygnięcia
    sprawy, sąd dla wyjaśnienia tych faktów zarządzi dowód z przesłuchania
    stron. Sąd przesłucha najpierw strony bez odbierania przyrzeczenia. Jeżeli
    przesłuchanie to nie wyświetli dostatecznie faktów, sąd może przesłuchać
    według swego wyboru jedną ze stron ponownie, po uprzednim odebraniu od
    niej przyrzeczenia. Przesłuchanie jednej ze stron co do pewnego faktu z
    odebraniem od niej przyrzeczenia nie wyłącza takiego przesłuchania drugiej
    strony co do innego faktu. Przed przystąpieniem do przesłuchania sąd
    uprzedza strony, że obowiązane są zeznawać prawdę i że stosownie do
    okoliczności mogą być przesłuchane ponownie po odebraniu od nich
    przyrzeczenia. Przed odebraniem przyrzeczenia sąd uprzedza stronę o
    odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywych zeznań. Poza tym do
    przesłuchania stron i składania przyrzeczenia stosuje się odpowiednio
    przepisy dotyczące świadków, z wyjątkiem przepisów o środkach
    przymusowych.