  • Data: 2008-06-17 21:52:23
    Temat: Re: kredyt
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:g37gh9$b1s$2@news.onet.pl...

    > A masz na to jakieś orzeczenie? Ktoś kiedyś na tej grupie już pisał, że
    > dokonanie wpłaty jest traktowane jako uznanie długu - ale w tej
    > wysokości, w jakiej została dokonana wpłata. Skąd wiadomo bowiem, że
    > kredytobiorca nie kwestionuje istnienia pozostałej części zobowiązania?
    > ;)

    Trudno znaleźć potwierdzenie mojego stanowiska w orzecznictwie, bo ono
    wypływa wprost z wykładni art. 13 kc. LEX archiwizuje wyrok sądu
    apelacyjnego: "Z istoty uznania roszczenia, także tzw. uznania
    niewłaściwego, wynika, że jeżeli dotyczy ono tylko określonego roszczenia,
    to przerwa biegu terminu przedawnienia następuje tylko w tym zakresie" i
    podejrzewam, że może chodzić o to orzeczenie. Ale z lektury uzasadnienia
    wynika, że tam chodziło o to, że firma firmie potwierdziła saldo
    przerywając tym bieg przedawnienia. Potem wierzyciel pozwał dłużnika o dług
    z odsetkami, które nie były objęte potwierdzeniem salda i sąd uznał, ze
    tamta kwota się przedawniła.

    Innych orzeczeń mogących wiązać sie z omawianym zagadnieniem nie znalazłem.
    Przedstawiony przez Ciebie pogląd wydaje mi się również bardzo ryzykowny. W
    praktyce oznaczało by to przykładowo, że bank po trzech latach powinien
    wzywać dłużnika do potwierdzenia pozostałego zadłużenia, bo w przeciwnym
    razie pozostała część długu by się przedawniła. Ni słyszałem o czymś
    takim - co nie oznacza, ze tego nie ma.