    From: "Ryba" <N...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kodeks drogowy, odszkodowanie, wspolwina - pytanie
    Date: Wed, 19 Dec 2007 19:50:04 +0100

    Użytkownik "Koju" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:fkarvo$j9j$1@news.onet.pl...
    > bo np. ktos umyslnie jadac przez skrzyzowanie 55km/h na ograniczeniu
    > 50 bylby winny spowodowania kolizji z kims, kto nie zauwazyl
    > czerwonego swiatla ;)
    >
    > Powiem szczerze, że chyba jest to wbrew pozorom rozsadniejsze niż to. W
    > sensie ze jak obie strony robią coś "źle" to obie ponoszą konsekwencje. W
    > sytuacji o ktorej pisałem - konsekwencje ponosi tylko jedna strona (no i w
    > moim mniemaniu o mniejszej winie). Po prostu pod coś takiego można
    > podłączyć w tym momencie to, że jak ktoś będzie jechał pod prąd a ty
> [...]

    Widzisz, ocena moralna to jedno a obowiązujące prawo to drugie. Ponieważ
    jednak o ewentualnej winie będzie decydował sąd, będzie on się opierał (to
    tylko moja nadzieja bo z sądami różnie bywa) o obowiązujące prawo - w tym
    wypadku PoRD. W sytuacji, którą tu przytaczasz (jadący "pod prąd" drogą z
    pierwszeństwem vs wyjeżdżający z drogi "podporządkowanej") znowu mamy do
    czynienia (zgodnie z PoRD) z przypadkiem nieustąpienia pierwszeństwa
    przejazdu. Niestety ale PoRD w kwestii pierwszeństwa przejazdu nie
    przewiduje żadej taryfy ulgowej. Masz ustąpić pierwszeństwa temu kto je
    posiada. Koniec i kropka. Newet jeśli będzie to UFO lecące pod prąd z Twoją
    teściową/teściem ;). Oczywiście moralnie współwinnym będzie również ten,
    który jechał "pod prąd" ale PoRD nie rozróżnia (w stytuacji ustalenia
    pierwszeństwa przejazdu) jadących "pod prąd" oraz "z prądem" (nie mylić z
    herbatką z prądem - to zupełnie co innego). Czy to jest absurd - nie mnie to
    oceniać. Tak zostało PoRD skonstruowane przez ustawodawcę i nic na to nie
    poradzę. Oczywiście zawsze możesz próbować wykazać, że wykroczenie
    popełnionie przez "drugą stronę" miało decydujący wpływ na przebieg wypadków
    ale to Ty musisz udowodnić, że tak faktycznie było.

    Niestety, ale żadne prawo (na szerokim świecie) nie jest doskonałe tym nie
    mniej niektóre są znacznie bardziej doskonalsze niż większość przepisów
    obowiązujących obecnie w pomrocznej (nie wspominając o ich egzekwowaniu). No
    ale taki ustawodawca jakie społeczeństwo.

    I tym optymistycznym akcentem pozdrawiam wszem i wobec
    Ryba co się może mylić