eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawokiedy przesłanie komuś piniędzy na konto może być uznane za pożyczkę i opodatkowane? › Re: kiedy przesłanie komuś piniędzy na konto może być uznane za pożyczkę i opodatkowane?
    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kiedy przesłanie komuś piniędzy na konto może być uznane za
    pożyczkę i opodatkowane?
    Date: Thu, 16 Dec 2010 01:18:40 -0600

    On 12/15/2010 4:25 PM, Andrzej 'The Undefined' Dopierała wrote:
    > hm... to ja sie podczepie.
    >
    > Co z sytuacja gdzie np zamawiam pizze do firmy i nagle okazuje sie ze nie mam
    > pod reka gotowki. Gotowke wyklada kolega, a ja przelewam mu ja na konto (dla
    > uproszczenia - w momencie gdy wrecza mi gotowke).

    no to ci pożyczył, o ile dał ci wcześniej,
    albo ty zrobiłeś depozyt nieprawidłowy, o ile ty przelałeś wcześniej, a
    on ci później oddał.

    w pierwszym przypadku ty płacisz podatek, w drugim on.

    ale:

    Art. 9. Zwalnia się od podatku następujące czynności cywilnoprawne:
    10) pozyczki udzielane:
    d) na podstawie umowy zawartej między innymi podmiotami niz osoby, o
    których mowa w lit. b i c, jezeli łączna kwota lub wartość pozyczek
    otrzymanych w okresie kolejnych 3 lat nie przekracza 5 000 zł od jednego
    podmiotu, a od wielu podmiotów łącznie nie więcej niz 25 000 zł,

    uwaga: depozyt zwolniony nie jest!!!
    wiec najpierw pozycz, a potem oddaj, niż odwrotnie.

> [...]
    > zrobic jakis przelew - a na koncie akurat pustka. Przelew z drugiego konta
    > bedzie trwal dluzej niz przelew odemnie. Czy jak wezme od niego pieniadze
    > rownolegle robiac przelew na jego konto - rowniez bedzie do pozyczka? ;)
    >
    > Finansowo obie sytuacje wygladaja tak samo - przeplyw gotowki od kolegi do
    > mnie, przeplyw na koncie odemnie do kolegi. "potrzebujaca" osoba - za kazdym
    > razem inna, wiec - ciezko imho byloby powiedziec kto jest pozyczkobiorca a kto
    > pozyczkodawca.
    >
    > Czy cos takiego rowniez podlega pod opodatkowanie? Czy ma znaczenie tutaj

    analogicznie
    pozyczasz mu pieniadze a on ci oddaje.
    dopoki obracacie małymi kwotami nikt sie nie przyczepi.

    no jeszcze można się tłumaczyc, że to niechcacy, pomyłka i kolega po
    prostu oddał.

    w razie czego, tak naprawde wszystko zależy od tego co się przed
    urzędnikiem mlaśnie jęzorem.
    najbezpieczniej jest powiedziec, pozyczylem mu (od niego), byleby tylko
    zwrot tej pozyczki mozna było udokumentowac,albo obie strony w razie
    czego zgodnie zeznanją jak sie umowily co do zwrotu i kiedy.

    jeszcze w grę może wchodzić zamiana, ale to bardziej przy przedmiotach
    fizycznych, naszczescie jeszcze nie opodatkowana, bo od rozmiany gotówki
    u kolegi tez by się podatek nalezał,

    tudzież pośrednictwo finansowe, jak zapłacisz za niego,
    tylko tu można wtopic, bo kiedys tam na to była potrzebna licencja. nie
    wiem jak teraz.