    From: w...@p...fm (Witold Barłóg)
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: gwarancja samochodu
    Date: 22 Sep 2005 23:21:11 +0200

    Dnia 2005-09-22, o godzinie 21:59, lajon74 napisał:

    > Jestem posiadaczem Peugeota 206 ktory jest objety dwuletnia gwarancja
    > bez
    > limitu kilometrow (data zakupu 12/2003). Mam dwa problemy
    >
    > Problem 1.
    > Od poczatku uzytkowania samochod sciaga na lewa strone, wizyta
    > kontrolna po 10
    > tysiacach wg ASO (Autoryzowany serwis obslugi) nie stwierdzila zadnych
    > wad,

    ASO - Autoryzowana Stacja Obsługi - powinieneś poprosić kogoś
    kompetentnego z ASO, aby wykonał jazdę kontrolną, lub jechać do innej
    ASO

    ściąganie może mieć wiele przyczyn - najczęściej jest to złe ustawienie
    geometrii podwozia, zdarza się też, że felga jest krzywa, może być też
    to wada ogumienia - zakładam, że zawieszenie jest w stanie idealnym

    > Przy kazdej wizycie czyszczone sa zaciski hamulcowe i
    > faktem jest ze po wyjezdzie z ASO samochod jezdzi poprawnie.

    to jest dziwne - może ASO powinna wymienić zacisk?

    > Przy 70 tysiacach
    > znow zostal wymieniony drazek stabilizatora - tym razem odplatnie
    > poniewaz jak
    > usluszalem w ASO jest to element eksploatacyjny i przy tej ilosci
    > przejechanych
    > km nie podlega wymianie gwarancyjnej.

    przeczytaj warunki gwarancji, być może jest tak jak mówią - warto
    również zorientować się jaką żywotność przewiduje producent drążków
    (możesz to sprawdzić w jakimś sklepie motoryzacyjnym lub poszukaj w
    internecie klubu użytkowników samochodów marki Peugeot i tam zadawaj
    pytania)

    > Przy wizycie na przeglad 80 tysiecy znow
    > zglosilem usterke, tradycyjnie przeczyszczona zaciski hamulcowe co nie
    > dalo
    > zadnego efektu.

    no właśnie - może poprzednio zamienili koła? często tak się robi jak
    nie można dojść do tego co jest przyczyną ściągania (aby wykluczyć wadę
    kół) - dotyczy to jednak najczęściej szerszych opon

    > Na wlasny koszt sprawdzilem kompletnie zawieszenie samochodu na
    > stacji diagnostycznej i stan zawieszenia jest bez zarzutu (ASO nie
    > swiadczy
    > takich uslug i musze zrobic to we wlasnym zakresie).

    to jest jeszcze bardziej dziwne - co to znaczy, że ASO nie świadczy
    takich usług? nie mają stanowiska do sprawdzania zawieszenia? czy nie
    chce się im - to na pewno jest ASO?

    > Moim zdaniem jako
    > doswiadczonego kierowny problem lezy w ukladzie sterowania kierownica
    > (wspomaganie, kolumna kierownicza czy cos innego z tym zwiazane).

    wydaje mi się, że kolumna kierownicza nie ma tu nic do rzeczy - jeżeli
    układ kierowniczy pracuje lekko, precyzyjnie i nie ma luzów to jest OK

> [...]
    > Czego moge zodac od ASO? czy faktycznie powinienem zaplacic za wymiane
    > stabilizatora czy w tej sytuacji zadac naprawy gwarancyjnej? czy jesli
    > moja
    > gwarancja jest 2 lata bez limitu km argumentem do odplatnej naprawy
    > jest fakt
    > ze przejechalem 70 tysiecy (zwracam uwage przy tym stanie licznika
    > zostal
    > wymieniony 2 drazek stabilizatora z lewej strony)? czy wreszcie
    > poniewaz jest
    > to juz chyba 5 zgloszenie tej samej usterki moge zodac wymiany

    możesz tego zarządać, ale czy to zrobią? wyślij do nich pismo - na
    poprzednie bezskuteczne naprawy też masz chyba jakieś dowody? napisz do
    przedstawiciela producenta w Polsce

    > Problem 2:
    > W miejscu zlaczenia progu z blotnikiem przednim (po obu stronach
    > samochodu)
    > odpryskuje lakier, w taki sposob ze widoczna jest blacha cynkowa. W
    > odpowiedzi
    > na zgloszenie tego problemu w ASO otrzymalem odpowiedz, ze nie mozna
    > tego uznac
    > za wade podlegajaca gwarancji poniewaz:
    > - jest to tzw. wypiaskowanie i przy tej ilosci przejechanych km jest
    > to rzecz
    > normalna, poniewaz kola wyrzucaja piasek

    to jest fakt - tak często się dzieje - lecz przy takim przebiegu?

    > - powinienem sobie zalozyc ochraniacze na progi (to mnie najbardziej
    > zirytowalo)
    > - samochody sa projektowane na "zachodzie" i dostosowywane do
    > tamtejszych drog,
    > a w polsce drogi sa gorsze wiec niestety serwis za to nie odpowiada
    > (czy to
    > jest moj problem)

    to jest bzdura - sprzedają samochody w Polsce i powinni tak je
    sprzedawać, aby były dobre

    > Dodam tez, ze samochod fabrycznie wyposazony jest w ogumienie
    > 195/55/15 i na
    > takim jest uzytkowany (moim osobistym zdaniem za szerokie, ale nie
    > mialem
    > wyboru przy zakupie).

    opony moim zdaniem są w sam raz

    > Pytanie:
    > Czy moge domagac sie gwarancyjnej naprawy stanu lakieru w tych
    > miejscach, czy
    > argumenty pracownika ASO sa słuszne. Czy przyczyna takiego stanu moze
    > byc
    > wlasnie zbyt szerokie ogumienie, ktore powoduje tzw wypiaskowanie
    > (stan nadkoli
    > z tylu jest bez zastrzezen)

    moim zdaniem szerokość opon ma w tym wypadku minimalny wpływ

    > Prosze o informacje czy moge w tych dwoch przypadkach domagac sie
    > gwarancyjnych
    > napraw od ASO

    zależy od warunków zawartych w gwarancji - domagać się możesz zawsze i
    tak zrób - pisemnie

    ciekawe co odpowiedzą

    --
    Witold Barłóg